Poliția Română vine cu precizări după "atacul" Europol privința timpului de intervenție la cazurile de violență domestică

Autor: Remus Vlad, Redactor

Publicat: 11-12-2025 18:11

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Poliția Română vine cu precizări după "atacul" Europol privința timpului de intervenție la cazurile de violență domestică.

"Având în vedere informațiile transmise în spațiul public de către o organizație sindicală cu privire la timpii de intervenție și gestionarea cazurilor de violență domestică de către polițiști, Centrul de Informare și Relații Publice din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române este abilitat să comunice următoarele:

În ceea ce privește timpii de reacție la evenimentele semnalate, conform analizei realizate în primele 10 luni ale anului 2025, reiese faptul că la 70% dintre acestea polițiștii ajung la fața locului în mai puțin de 10 minute și, în doar 5% din cazuri, timpul de reacţie este mai mare de 20 de minute, situații care se regăsesc în mare parte în mediul rural, acolo unde distanțele de deplasare sunt mai mari decât în mediul urban.

De asemenea, timpul de deplasare de la locul de intervenție şi până la sediul subunității de poliție nu are o durată prestabilită, acesta variind de la un caz la altul și fiind influențat de mai mulți factori externi, cum ar fi distanța de deplasare, intensitatea traficului rutier, condițiile meteo etc.

Pentru gestionarea cât mai eficientă a cazurilor de violență domestică, la nivelul Poliției Române, printr-un efort instituțional considerabil, a fost implementată Aplicația Integrată Menținere (A.I.M.) și au fost achiziționate dispozitive electronice mobile (tablete și imprimante), cu ajutorul cărora este redus timpul de întocmire a documentelor specifice şi este simplificată modalitatea de gestionare a acestora.

Astfel, întocmirea documentelor aferente intervenției la eveniment, precum și cele privind gestionarea cazurilor de violență domestică, respectiv formularul de evaluare a riscului, emiterea ordinului de protecție provizoriu, inclusiv cu dispunerea măsurii de monitorizare electronică, odată cu implementarea aplicației A.I.M., oferă posibilitatea completării automate a datelor de identificare a persoanelor implicate, a locației în care se întocmesc documentele, precum și a polițiștilor care întocmesc documentele.

De asemenea, modelele prestabilite furnizate de aplicație se completează în mod facil prin selectarea unor itemi prestabiliți, aspecte care conduc la reducerea semnificativă a timpului de întocmire a acestora, oferind și posibilitatea imprimării documentelor la fața locului, aspecte care, în multe cazuri, elimină necesitatea conducerii persoanelor la sediul subunității de poliție.

În concret, la o intervenție privind violența domestică, suplimentar perioadei de timp necesară întocmirii documentelor pentru o sesizare de natură penală, care nu vizează acest domeniu, este necesar ca polițiștii să desfășoare și următoarele activități:

- întocmire formular de evaluare a riscului : 5-10 minute;

- emitere ordin de protecție provizoriu și documentele conexe acestuia: 15-20 de minute;

- punerea în aplicare a măsurii monitorizării electronice (montare dispozitiv, sincronizarea dispozitivelor și întocmirea documentelor specifice) : 25-30 de minute.

În aceste cazuri, prezentarea drepturilor și obligațiilor persoanelor implicate se realizează odată cu întocmirea documentelor, nefiind o activitate distinctă care să necesite alocarea suplimentară de timp.

Astfel, bugetul de timp suplimentar necesar parcurgerii tuturor activităților în cazurile de violență domestică este de 45 - 60 de minute, în condițiile în care evenimentul se desfășoară în parametrii normali (2-3 persoane implicate, fără probleme tehnice ale rețelei de telefonie, întocmirea documentelor se face în format electronic etc.).

Prin comparație, dacă anterior momentului achiziționării dispozitivelor electronice mobile (tablete și imprimante) şi implementării aplicației A.I.M., respectiv în anul 2024, bugetul de timp alocat întocmirii documentelor specifice contextului de violenţă domestică, în format letric era de aproximativ 2-3 ore, în momentul de față, în condițiile arătate mai sus, acest timp se reduce la maximum 60 minute", spune Poliția Română.

Europol: Cât durează emiterea unui OPP?

În materiale precedente scoteam în evidență volumul mare de activități și în perioadele lungi de timp consumate în situațiile sesizate de violență în familie/violență domestică, pe care polițiștii le gestionează în vederea emiterii ordinelor de protecție provizorie.

Pentru a aduce și mai multă lumină în această situație, vom prezenta în detaliu, toate activitățile pe care polițistul care gestionează o situație de violență domestică, le exercită, dar și timpul consumat pentru fiecare activitate în parte.

1. intervenția la sesizare și întocmirea Formularului de Evaluare a Riscului – 30 – 60 min;

2. conducerea persoanelor la sediul Poliției în vederea întocmirii documentelor procedurale – 15 – 20 min;

3. întocmirea fișei de eveniment – 15 – 20 min;

4. audierea victimei în prezenta unui avocat – 40 – 100 min, de la momentul sosirii avocatului la sediul poliției;

5. dacă victima prezinta urme de violenta, conducerea acesteia la UPU pentru constatare medico-legala/ chemarea medicului legist la sediul poliției – 30 – 90 min, de la momentul începerii examinării;

6. întocmirea OPP + documente aferente (audiere victima și agresor, proces verbal de consimțământ și o adresă de înaintare a documentelor) – 15 – 20 min;

7. întocmirea anexelor conf. metodologiei de montare dispozitive de supraveghere – 30 – 40 min;

8. verificarea si crearea conexiunilor dispozitivelor de supraveghere telefonic cu S.I.M.E – 40 – 100 min;

9. montarea sistemelor de supraveghere alea agresorului – 15 – 20 min;

10. instructajul victimei si a agresorului cu privire la folosirea sistemelor de supraveghere – 15 – 20 min;

11. efectuarea de copii ale OPP + copii ale dosarului penal întocmit + copii ale tuturor adreselor de înaintare – 15 – 30 min;

Calculând timpul necesar pentru parcurgerea întregii proceduri, constatăm faptul că este nevoie 520 de minute, adicăaproximativ 8 ore și 40de minute pentru îndeplinirea tuturor pașilor procedurali prevăzuți pentru emiterea ordinului de protecție și montarea și calibrarea sistemului de monitorizare electronică.

Procedura expusă mai sus reflectă exclusiv emiterea ordinului de protecție, fără a lua în considerare timpii necesari pentru deplasarea la sediul poliției a avocatului (minim 60 de minute) sau pentru deplasarea victimei la unitatea medicală (între 20 și 60 de minute). De asemenea nu este calculat timpul pentru întocmirea dosarului penal (aproximativ 90 de minute)

Ca atare, vedem că este nevoie de 8 ore și 40 de minute pentru îndeplinirea întregii proceduri de emitere a ordinului de protecție provizoriu la care se mai adaugă minimum 3 ore și 30 de minute pentru întocmirea dosarului penal și pentru deplasările la unitatea medicală și prezentarea avocatului la sediul poliției.

Toți ne întrebăm de ce a fost nevoie de o procedură de o asemenea complexitate, răspunsul este simplu, mai marii MAI și ai IGPR au vrut să ofere iluzia că măsurile ,,revoluționare” dispuse în vederea protejării victimelor violenței domestice sunt foarte eficiente, în realitate, nu au făcut altceva decât să se acopere cu maculatură inutilă.

Dacă este să ne referim la situația de fapt din teren, respectiv dacă o localitate este acoperită de un singur echipaj de poliție, cum se întâmplă în urbanul mic sau în mediul rural, unde un echipaj de poliție asigură serviciul de patrulare pe 10-12 comune, și se sesizează un caz de violență domestică, acel echipaj va fi indisponibilizat până la îndeplinirea tuturor procedurilor expuse mai sus și acea comunitate nu va mai beneficia de serviciul polițienesc.

Așadar, ne reiterăm îngrijorarea și solicităm MAI, simplificarea procedurilor în cazurile de violență domestică, cât și punerea în aplicare, de urgență a prevederilor art. 5 alin. 2 din HG 1025/2022, care prevede suplimentarea schemelor de personal cu un număr de 2.792 de funcții, din care 245 de ofițeri de poliție și 2.547 de agenți de poliție, la nivelul județelor Alba, Arad, Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brăila, Buzău, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomița, Maramureș, Olt, Suceava, Timiș și Tulcea, în vederea operaționalizării Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică (SIME). În caz contrar, este o chestiune de timp până ne vom trezi în fața unui nou caz Mureș sau Teleorman", spun sindicaliștii din Europol.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri