Preşedintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, a declarat sâmbătă că lucrările de construcţie la un canal destinat să facă legătura între Marea Neagră şi Marea Marmara, un uriaş proiect cu o valoare de mai multe miliarde de dolari, vor începe în luna iunie, chiar dacă pandemia continuă să afecteze economia turcă, transmite Bloomberg.
Anunţul făcut sâmbătă de preşedintele Erdogan vine după un deceniu de când a lansat acest "proiect nebunesc" privind un canal navigabil cu o lungime de 45 de kilometri care să reducă presiunile asupra Strâmtorii Bosfor. Într-un raport guvernamental publicat în 2019, preţul estimativ al canalului era de 75 miliarde de lire (13 miliarde de dolari la acea dată).
Erdogan mizează pe faptul că acest canal va da naştere la noi oraşe de-a lungul rutei şi va crea mii de locuri de muncă, inversând astfel tendinţa de scădere a popularităţii liderului Turciei înaintea alegerilor prezidenţiale din 2023, conform agerpres.
În cei 18 ani de când conduce Turcia, Erdogan a investit zeci de miliarde de dolari în uriaşe proiecte de infrastructură precum noul aeroport din Istanbul, un nou pod peste Bosfor şi mari spitale.
Canalul între Marea Neagră şi Marea Marmara ar urma să dea naştere unui nou oraş cu o jumătate de milion de locuitori iar mai multe poduri vor face legătura între cele două maluri.
"Vom pune fundaţia la Canal Istanbul la finele lunii iunie", a spus sâmbătă Erdogan cu prilejul unei ceremonii de aniversare a cuceririi Constantinopolului de către otomani în 1453. "Vom construi două oraşe pe cele două maluri ale Canal Istanbul. Graţie acestor oraşe, frumuseţea şi importanţa strategică a Istanbulului vor creşte", a adăugat liderul turc.
Erdogan a respins îngrijorările exprimate de rivalii săi politici, potrivit cărora proiectul îi va afecta pe contribuabili, va aduce prejudicii mediului şi va viola Convenţia de la Montreux care reglementează navigaţia prin strâmtoarea Bosfor. Erdogan a spus că Turcia nu va părăsi Convenţia de la Montreux, din 1936, pentru că navele militare vor putea utiliza noul canal.
Primarul oraşului Istanbul, Ekrem Imamoglu, a promis că va folosi toate pârghiile legale pentru a bloca planul lui Erdogan, susţinând că acesta implică riscuri pentru mediu şi infrastructură. Potrivit edilului, construcţia unui asemenea canal riscă să diminueze accesul la apă potabilă pentru cei 16 milioane de locuitori ai Istanbulului.
Un alt argument invocat de adversarii acestui proiect este că el nu-şi justifică utilitatea în condiţiile în care traficul maritim prin Bosfor a scăzut constant în ultimul deceniu. Conform datelor Ministerului turc al Transporturilor, circa 38.400 de nave au tranzitat Bosforul anul trecut, faţă de circa 55.000 în 2006, deşi tonajul total a crescut cu aproximativ 30%.
Canalul Istanbul ar urma să înceapă în districtul Kucukcekmece de lângă Marea Marmara, unde există deja un lac interior, se va îndrepta spre rezervorul Sazlidere, după care se va termina la Marea Neagră, la nord de localitatea Durusu. Cu o adâncime de 25 de metri şi o lăţime de 400 de metri, noul canal ar urma să fie integrat cu noi porturi şi centre logistice, urmând a include şi trei tuneluri subterane pentru autovehicule.
Turcii se apucă de treabă. Un nou canal care va lega Marea Neagră de Marea Mediterană își face loc pe hartă
Explorează subiectul
Articole Similare

138
BREAKING Un al doilea cutremur puternic în Japonia, fix în aceeași zonă: A fost emisă avertizare de tsunami
138

210
Situație disperată în Gaza: furtuna Byron face prăpăd și adâncește suferința unei regiuni devastate
210

876
'Am fost angajat de Regele Charles și nu mi-a venit să cred ce mi-a spus': dezvăluirea omului care a fost pus să se ocupe de un eveniment special
876

484
Frontiera NATO, privită de sus! Polonia merge în spațiu, România rămâne la sol: Bugetele de la Apărare fac diferența
484

744
New York Times, anchetă despre legătura dintre frații Tate și administrația Trump. Apar și numele unor politicieni români
744

811
Un pensionar de 86 de ani a fost amendat cu o sumă uriașă, după ce a scuipat o frunză ce vântul i-a adus-o în gură
811

29
Statele Unite măresc strategia de izolare a lui Nicolás Maduro prin noi sancțiuni și confiscarea unui petrolier
29

25
VIDEO O furtună deosebit de violentă a lovit oraşul São Paulo, provocând întreruperi masive de curent electric şi anularea zborurilor
25

271
Exporturile de petrol rusesc se prăbușesc: Cel mai scăzut nivel de după pandemie - Banii încasați în luna noiembrie
271

89
Senatul din statul american Indiana respinge planul de redistribuire susținut de Donald Trump
89

64
Comisia Europeană analizează lansarea unui al doilea program de împrumuturi SAFE pentru proiecte de apărare
64

231
Proteste în pijamale în marile gări din Europa! Activiștii de mediu schimbă strategia - ce solicită aceștia
231

84
Disney face o investiție masivă în OpenAI. Personajele sale iconice intră în lumea inteligenței artificiale
84





















Comentează