Război la ROMAERO: fostul director Bogdan Costaș acuză 'dezinformarea' ministrului Miruță

Autor: Nicoleta Nicolau

Publicat: 19-09-2025 21:09

Actualizat: 19-09-2025 21:41

Article thumbnail

Sursă foto: ROMAERO

Compania de stat ROMAERO, aflată în procedură de insolvență, traversează un nou episod tensionat după demisia surpriză a directorului general Bogdan Costaș. Anunțul a fost făcut joi de Profit.ro, iar reacțiile nu au întârziat să apară. Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Miruță, a declarat că a aflat din presă despre plecarea lui Costaș și a acuzat că datoriile curente ale companiei ar fi crescut într-o singură lună de la 15 la 19 milioane de lei, sugerând o gestionare defectuoasă.

În replică, Bogdan Costaș a transmis un mesaj detaliat către Profit.ro, în care respinge acuzațiile și susține că demisia sa a fost „calea corectă” în fața unor acțiuni de „dezinformare și destabilizare”.

Replica lui Bogdan Costaș: „Am fost nevoit să public acest drept la replică”

„Sunt nevoit să public acest drept la replică având în vedere ultimele comunicări și interpretări eronate ale domnului ministru Radu Miruță, încă o dovadă că decizia demisiei a fost calea corectă în fața acțiunilor rău intenționate de destabilizare a procesului de redresare ROMAERO”, a transmis fostul director general.

Costaș a explicat că datele invocate de ministru nu arată întreaga realitate financiară a companiei și că majorarea datoriei curente nu reprezintă o „creștere de datorie nouă” cauzată de lipsa de control managerial.

„Sumele menționate de domnul ministru nu reflectă întreaga imagine financiară, nici cauzele reale din spatele variației lunare. Creșterea datoriei curente pe luna respectivă include obligații care fuseseră contractate în perioade anterioare, dar încă nesoluționate procedural, respectiv facturi furnizori ce nu au atins termenele de plată, bugetul general și local, cuantumul salariilor care astăzi sunt plătite la zi și nu cum am găsit la momentul preluării conducerii ROMAERO”, a precizat Costaș pentru profit.ro.

El a oferit și un exemplu concret: „Dacă la 31.07.2025 exista ca datorie salarii în cuantum de 2.080.535 lei, acestea au fost stinse în 09.08.2025, însă raportarea administratorului fixează data de 31.07.2025. Doar valoarea TVA în litigiu și anterior datei deschiderii procedurii de insolvență este de circa 2 milioane lei”.

„Afirmații care induc în eroare partenerii și opinia publică”

Fostul director al ROMAERO avertizează că prezentarea selectivă a datelor riscă să afecteze grav imaginea companiei și relațiile cu partenerii de afaceri.

„Consider că afirmații precum ‘datoriile au crescut brusc’ pot induce în eroare partenerii externi, clienții, angajații și opinia publică. În special când nu se specifică ce tip de datorii – ce scadențe, ce termene – sau dacă respectivele datorii sunt deja asumate în planurile de plată agreate cu administratorul special și judiciar”, a adăugat el.

Costaș a catalogat aceste interpretări drept „acțiuni de dezinformare” care „nu sunt simple atacuri la persoana subsemnatului, ci reprezintă reale lovituri de decredibilizare a companiei într-un moment de cumpănă cum este cel al insolvenței”.

ROMAERO era în blocaj operațional sever. Acum a revenit pe profit”

Bogdan Costaș a reamintit situația dramatică în care a preluat conducerea companiei, comparând datele financiare din 2023 cu cele din prima jumătate a anului 2025.

„La finalul anului 2023, momentul preluării mandatului de director general, ROMAERO a raportat cifră de afaceri netă de 40,1 milioane lei, datorii exigibile de peste 763 milioane lei și o pierdere netă de 142,6 milioane lei, într-o situație de blocaj operațional sever, cu restanțe salariale considerabile. Comparativ, semestrul 1 al lui 2025 arată o revenire semnificativă: compania a trecut pe profit brut, cifra de afaceri a crescut cu peste 50%, iar lichiditatea, atât curentă cât și imediată, a urcat la niveluri satisfăcătoare, evidențiind capacitatea ROMAERO de a-și onora obligațiile curente în termene normale”, a explicat el.

„Această realitate financiară nu poate fi distorsionată în pofida eforturilor inexplicabile din ultima perioadă din partea celor care ar fi trebuit să manifeste apreciere și sprijin, iar nu critici și insinuări nefundamentate”, a mai spus Costaș.

Relația tensionată cu Ministerul Economiei

Fostul director mai afirmă că i-au fost refuzate constant demersurile de clarificare directă cu ministrul, fiind nevoit să discute doar cu consilierii acestuia și cu viitorul administrator special.

„În ultimele săptămâni mi-au fost refuzate constant demersurile de clarificare în persoană cu domnul ministru, având întâlniri doar cu consilierul acestuia și cu viitorul administrator special desemnat, solicitând și prin dumnealor evaluarea mandatului de director general. Nu este adevărat că am fost chemat la o întâlnire de lucru pentru luni, 22 septembrie, în vederea clarificării situației financiare ROMAERO, dar aveam cunoștință de la consilierul acestuia despre această ședință de analiză la care nu fusesem chemat, informându-l despre intenția mea de a demisiona”, a punctat Costaș.

„Hangarul 5 nu este depozit, există contracte solide cu WizzAir”

Costaș a respins și alte acuzații lansate în spațiul public, inclusiv legate de utilizarea Hangarului 5 și parteneriatele cu WizzAir.

„Sunt eronate și informațiile lansate public precum că Hangarul 5 este folosit ca depozit, timp în care la ROMAERO există coadă de companii interesate ce doresc revopsirea aeronavelor. În ultimii 2 ani au existat doar 3 solicitări de ofertă revopsiri aeronave la valori mult inferioare față de actualul contract de mentenanță, iar în contractul cu WizzAir există posibilitatea ca din al doilea an să fie realizate și activități de revopsire”, a explicat fostul director general.

El a insistat că „parteneriatul multianual cu WizzAir și Albatehnics este o reală oportunitate de dezvoltare a capabilităților MRO la ROMAERO și nu, cum complet eronat se dorește să se înțeleagă, că ‘permitem altor firme să vină cu proprii angajați și cu echipamentele lor’”.

Respect pentru noul administrator special, critici pentru minister

Despre numirea lui Cătălin Prunariu ca administrator special, Bogdan Costaș s-a declarat deschis unei colaborări: „Îi port un deosebit respect și sunt convins că am putea conlucra împreună, personal și profesional, spre relansarea ROMAERO în condițiile în care am avea parte de susținerea guvernamentală corespunzătoare și nu de dezinformările constante din partea ministrului de resort”.

În încheiere, Costaș a tras un semnal de alarmă: „Insinuările malițioase lansate în spațiul public pot reprezenta nu doar atacuri injuste la șansele de redresare ale companiei, ci și față de salariații ROMAERO care au depus eforturi considerabile până acum la acest trend pozitiv financiar – operațional”.

Contextul: ministrul Miruță îl acuză de „graba demisiei”

Radu Miruță a declarat, joi, că Bogdan Costaș „știe de ce se grăbește” să părăsească funcția și că datele financiare arată o creștere alarmantă a datoriilor după intrarea în insolvență. „Era planificată o întâlnire de analiză luni. Brusc, domnul Costaș, din câte înțeleg, vrea să plece. Domnia sa știe de ce și mai ales de ce se grăbește să facă asta. Eu nu fac speculații, vorbesc pe date. Și datele din raportul administratorului judiciar, publicat acum două zile, arată că datoriile curente, născute după data intrării în insolvență, au crescut într-o singură lună de la 15 la 19 milioane de lei”, a spus ministrul.

În paralel, Miruță a anunțat desemnarea lui Cătălin Prunariu ca administrator special, cu misiunea de a contribui la redresarea companiei.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri