Ecologia a devenit o țeapă în industria modei: Europa introduce pașaportul pentru haine

Autor: Loredana Codruț

Publicat: 17-12-2025 16:34

Article thumbnail

Sursă foto: avetisiperoz.ro

Ecologia a devenit o țeapă în industria modei! Verificările arată că nu toate articolele pe care scrie făcut din material reciclat chiar respectă aceste standarde. Pentru a se asigura că niciun cumpărător nu mai poate fi mințit, Uniunea Europeană vrea să introducă pașaportul pentru haine.

Hainele destinate Europei ar putea avea nevoie în curând de paşapoarte digitale pentru a-şi dovedi angajamentele ecologice, ceea ce va deschide o nouă eră de transparenţă pentru industria modei mondiale, evaluată la 1.700 miliarde de dolari, arată o analiză Reuters.

Consumatorii vor putea scana coduri QR sau etichete electronice pentru a vedea paşapoartele digitale ale articolelor de îmbrăcăminte şi a verifica dacă afirmaţiile ecologice ale unui brand de modă sunt adevărate. Paşapoartele le vor spune consumatorilor din ce sunt fabricate hainele, câtă energie, apă şi substanţe chimice au fost folosite pentru a le fabrica şi cine a participat la fiecare etapă a producţiei lor.

Măsura se impune pentru furnizorii din Bangladesh

Furnizorii de textile din Bangladesh, al doilea cel mai mare exportator de îmbrăcăminte din lume, ar putea fi nevoiţi să implementeze o versiune iniţială a paşaportului încă din 2027, conform unei analize realizate de Serviciul de Cercetare al Parlamentului European.

"Pe măsură ce consumatorii acordă o importanţă mai mare sustenabilităţii şi transparenţei, paşaportul digital al produsului ar putea fi un instrument cheie pentru a furniza informaţii despre amprenta de mediu a fiecărei piese de ţesătură - începând de la câmpul de bumbac până la îmbrăcămintea finită", a declarat Asif Ibrahim, vicepreşedinte al companiei producătoare de îmbrăcăminte Newage Group of Industries, cu sediul în Dacca.

Însă Ibrahim a spus că producătorii mai mici sunt departe de a fi pregătiţi să îndeplinească noile cerinţe stricte ale Uniunii Europene (UE), care vizează împiedicarea producătorilor să îşi exagereze acreditările ecologice.

Mărcile mint consumatorii, acuză Greenpeace

De la informaţiile despre salarii la certificările materialelor, producătorii de modă oferă deja o mulţime de date despre standardele de muncă şi de mediu pentru a satisface cerinţele şi auditurile cumpărătorilor. Cu toate acestea, un raport din 2023 al ONG-ului Greenpeace, cu sediul în Marea Britanie, a afirmat că unele mărci şi furnizori au indus în eroare consumatorii - de exemplu, subliniind istoricul lor de reciclare, chiar dacă cea mai mare parte a fibrelor "reciclate" provenea din sticle de plastic, nu din resturi textile.

"Furnizarea de date autentice şi trasabile din întregul lanţ de aprovizionare este esenţială pentru a opri problema greenwashing-ului", a declarat Rezwan Ahmed, director la Aus Bangla Jutex Ltd, o companie care produce genţi, şepci şi şorţuri din bumbac reciclat şi organic.

Furnizorii din Bangladesh au început deja să colaboreze cu companii de tehnologie pentru a se pregăti pentru schimbări

Ahmed a încheiat un parteneriat cu Aware, o firmă olandeză care lucrează cu mai mulţi furnizori de modă, utilizând blockchain-ul descentralizat pentru a înregistra date relevante pe măsură ce materialul textil devine un articol de îmbrăcăminte finit.

Un producător introduce date cheie - poate numărul de fire, consumul de apă sau culoarea - iar platforma bazată pe blockchain a Aware generează apoi un cod QR pentru consumatori. "Producătorii vor avea control asupra a ceea ce dezvăluie mărcilor şi consumatorilor lor - deoarece dorim să le oferim producătorilor dreptul de proprietate asupra datelor", a declarat Muyeed Hasan, manager de ţară la Aware pentru Bangladesh.

Paşaportul ar putea impune producătorilor de îmbrăcăminte mai mici din Bangladesh să îşi modernizeze capacitatea hardware şi software, precum şi modul în care îşi gestionează datele, a declarat Ibrahim de la Newage Group.

Producătorii mai mici reprezintă o mare parte din cele aproximativ 3.320 de fabrici de îmbrăcăminte orientate spre export din Bangladesh, potrivit unui proiect dezvoltat de Universitatea BRAC din capitala Bangladeshului.

"Furnizorii vor avea nevoie de sprijin din partea mărcilor globale de modă şi a organizaţiilor de dezvoltare pentru a-şi moderniza capacitatea - în timp ce guvernul ar trebui să stimuleze pe cei care adoptă primii noul sistem", a declarat Ibrahim.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri