Administrația americană nu intenționează să introducă taxe suplimentare asupra produselor din China în legătură cu achiziționarea de petrol rusesc, cu excepția cazului în care aceleași măsuri sunt luate de aliații europeni ai SUA, scrie neftegaz.ru.
Acest lucru a fost declarat de secretarul Trezoreriei americane, S. Bessent, într-un interviu acordat Reuters și Bloomberg pe 15 septembrie 2025.
Hai să ne adunăm!
„Ne așteptăm ca europenii să își facă partea acum și nu vom acționa fără europeni”, a declarat S. Bessent, răspunzând la o întrebare despre dacă SUA ar impune taxe de import suplimentare Chinei din cauza achiziției de petrol rusesc.
În acest fel, S. Bessent a comentat declarațiile anterioare ale președintelui american Donald Trump, conform cărora statele nu intenționează să ia nicio măsură împotriva achizițiilor chineze de petrol rusesc fără aliații lor europeni și partenerii NATO. Mai mult, judecând după declarațiile active ale lui D. Trump, ar putea fi vorba despre sancțiuni directe împotriva Rusiei, inclusiv un embargou asupra achiziționării de resurse energetice, precum și taxe vamale secundare împotriva țărilor care achiziționează petrol rusesc.
• Pe 13 septembrie 2025, D. Trump a declarat că este gata să impună sancțiuni dure Rusiei dacă toți membrii NATO acționează împreună și încetează să cumpere petrol rusesc, invocând faptul că importul continuu de resurse energetice din Rusia de către unii aliați NATO a slăbit pozițiile de negociere ale alianței. În plus, D. Trump a cerut țărilor NATO să impună taxe de import Chinei în valoare de 50-100%, admițând că acestea ar putea fi anulate după o soluționare pașnică a crizei ucrainene;
• Pe 14 septembrie, D. Trump s-a adresat din nou europenilor, invitându-i să ia inițiativa în războiul de sancțiuni împotriva Rusiei.
„Nu vă puteți aștepta ca Europa să cumpere petrol din Rusia. Sancțiunile pe care le impun nu sunt suficient de dure. Sunt dispus să impun sancțiuni, dar trebuie să le înăsprească pentru a se potrivi cu acțiunile mele. Sunt dispus să merg mai departe, dar trebuie să o facă, iar acum doar vorbesc și nu fac”, a spus Trump.
Când a fost întrebat dacă UE ar trebui să înceteze să cumpere gaz natural lichefiat (GNL) rusesc, Trump a răspuns: „Nu ar trebui să cumpere gaze naturale sau țigări, nu mă interesează”.
Trump cere, de asemenea, măsuri împotriva Rusiei din partea țărilor G7. Pe 13 septembrie 2025, în timpul unei reuniuni a miniștrilor de finanțe din G7, S. Bessent a reiterat apelul președintelui său ca țările G7 să se alăture Statelor Unite în impunerea de taxe țărilor care cumpără petrol din Rusia și, prin urmare, să își dovedească angajamentul de a pune capăt conflictului ucrainean. Secretarul american pentru energie, C. Wright, a vorbit și el despre acest lucru, avertizând că țările europene vor trebui să înceteze să cumpere petrol și gaze din Rusia dacă doresc ca SUA să crească presiunea sancțiunilor asupra Rusiei.
Care este adevărul?
Există o discrepanță semnificativă între declarațiile zgomotoase ale lui D. Trump și ale reprezentanților administrației sale și acțiunile reale din acest moment.
D. Trump a introdus până acum taxe secundare la achiziționarea de petrol rusesc doar împotriva Indiei (deși a stabilit mecanismul pentru introducerea unor astfel de măsuri în decretul său). Drept urmare, începând cu 27 august 2025, au intrat în vigoare taxe de 25% pentru mărfurile indiene, legate de achiziționarea de petrol rusesc de către India și completând taxele de 25% introduse anterior. Taxele s-au dovedit a fi semnificativ mai mici decât cele de 500% sau 100% anunțate anterior, cu o listă largă de excepții, ceea ce a devenit motivul pentru negocieri comerciale ulterioare.
Statele Unite acționează mai prudent cu China, deși confruntarea tarifară în această direcție se desfășoară mult mai dur. SUA are legături economice mult mai strânse cu China decât cu India, iar China nu se sfiește să ia măsuri de retorsiune. În punctul culminant al confruntării comerciale, Statele Unite și-au majorat taxele vamale pentru mărfurile chinezești la 145%, China a răspuns cu taxe de 125%. Însă deja în luna mai, Statele Unite și China au început negocierile pentru soluționarea conflictului, reducând taxele vamale pe durata discuțiilor la 30%, respectiv 10%.
Pauza negocierilor continuă - în perioada 14-15 septembrie 2025, a avut loc la Madrid o altă rundă de negocieri, în timpul căreia reprezentanții Statelor Unite și Chinei au reușit să realizeze progrese, în special, ajungând la un consens-cadru privind rezolvarea problemelor legate de TikTok. China este foarte dură în ceea ce privește achizițiile de energie, considerând că aceasta este o chestiune de suveranitate și interese naționale. Pe 15 septembrie, purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Lin Jian, a declarat că China va lua măsuri decisive de represalii dacă țările NATO, sub presiunea Statelor Unite, vor încerca să impună taxe vamale Chinei sub pretextul achizițiilor sale de petrol rusesc.
SUA și aliații săi nu se grăbesc, de asemenea, să pună în practică linia dură declarată de D. Trump. Astfel, Japonia a primit aprobarea partenerilor săi din G7 pentru a menține exceptarea de la plafonul de preț pentru petrolul din proiectul Sakhalin-2, deși a redus ea însăși plafonul, urmând exemplul UE, de la 60 de dolari pe baril la 47,6 dolari pe baril.
SUA are o abordare diferită față de UE. UE a luat deja o serie de măsuri menite să oprească importul de resurse energetice rusești - un embargou asupra cărbunelui, petrolului (cu excepția doar a Ungariei și Slovaciei) și produselor petroliere. În mai 2025, a fost adoptată o foaie de parcurs pentru planul REPowerEU, care prevede încetarea importurilor de resurse energetice rusești în UE până la sfârșitul anului 2027.
De asemenea, se introduc sancțiuni secundare, astfel încât în cel de-al 18-lea pachet de sancțiuni, UE a introdus o interdicție...privind importurile de produse petroliere obținute din petrol rusesc din țări terțe, acesta va intra în vigoare la 21 ianuarie 2026. În acest context, UE a început să reproșeze Statelor Unite presiunea insuficientă asupra Rusiei, dar Statele Unite, ca răspuns, au reamintit tarifele impuse Indiei pentru achiziționarea de petrol rusesc și au cerut UE să devină mai activă.
Acest lucru se încadrează în linia SUA de limitare a fluxului de resurse energetice disponibile către Europa și de transferare a consecințelor războaielor comerciale, cu care D. Trump încearcă să echilibreze dezechilibrele comerciale, asupra aliaților. UE demonstrează o solidaritate deplină cu Statele Unite, în special acordul comercial cu
Statele Unite, care este sincer înrobitor pentru Uniunea Europeană, a fost semnat fără obiecții particulare. Documentul, printre altele, prevede achiziționarea de către UE de resurse energetice americane în valoare de 750 de miliarde de dolari până în 2028, așa cum a amintit K. Wright, care a declarat că în loc de resurse energetice rusești, Europa ar trebui să cumpere GNL, benzină și alte resurse energetice din Statele Unite. Cu toate acestea, volumul semnificativ al acordului pare nerealist (nu există o astfel de cerere în UE), dar UE pare să se pregătească să încheie contracte pe termen lung pentru importurile de GNL din SUA.
În același timp, legăturile comerciale ale UE cu China sunt mult mai profunde decât cele ale SUA. Prin urmare, cererea de a introduce taxe secundare împotriva celui mai mare partener comercial al UE pare nerealistă în acest moment. În plus, potențialul refuz al petrolului rusesc de către principalii săi importatori, cum ar fi China, India și Turcia (un aliat al SUA în NATO, căruia, evident, i-a fost adresat unul dintre atacurile lui D. Trump) și retragerea sa de pe piață vor umfla prețurile peste 100 de dolari pe baril, ceea ce va afecta cu siguranță SUA ca importator net de petrol. Astfel, prin atacurile sale, D. Trump declară disponibilitatea SUA de a lua măsuri dure împotriva Rusiei, dar, de fapt, nu va face acest lucru fără a atrage numărul maxim de aliați ai G7 și NATO în războaie comerciale de partea SUA.


































Comentează