Sondaj INSCOP: Românii, sătui de politicieni. 1 din 2 ar vota un partid nou

Autor: Nicoleta Nicolau

Publicat: 22-09-2025 15:40

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Jumătate dintre români ar vota un partid nou dacă mâine ar fi alegeri, iar peste 55% spun că toate formațiunile actuale ar trebui înlocuite. Nemulțumirea e mai mare la tineri, angajații din privat și votanții AUR – arată cel mai recent barometru INSCOP.

Conform Barometrului Informat.ro – INSCOP Research, ediţia a III-a, realizat în perioada 1 – 9 septembrie 2025, jumătate dintre români declară că ar fi dispuşi să acorde votul lor unui partid nou înfiinţat la viitoarele alegeri.

De asemenea, 55,1% dintre respondenți sunt de acord cu afirmaţia: „Toate partidele existente acum în România ar trebui să dispară şi să fie înlocuite cu unele noi”.

Nemulţumirea faţă de actualele partide

  • 55,1% dintre români vor dispariţia actualelor partide şi înlocuirea cu unele noi.

  • 40,7% sunt în dezacord, iar 4,1% nu ştiu sau nu răspund.

Distribuția pe votanți:

  • 45% dintre alegătorii PSD,

  • 34% dintre alegătorii PNL,

  • 33% dintre alegătorii USR,

  • 71% dintre alegătorii AUR susțin ideea înlocuirii partidelor.

Alte diferențieri:

  • 58% dintre bărbaţi şi 53% dintre femei sunt de acord.

  • Pe grupe de vârstă: 62% sub 30 ani, 58% între 30–44 ani, 51% între 45–59 ani, 52% peste 60 ani.

  • După educaţie: 72% cu educaţie primară, 55% cu educaţie medie, 35% cu educaţie superioară.

  • După mediu: 44% în Bucureşti, 49% urban mare, 61% urban mic, 58% rural.

  • După statut profesional: 43% angajaţi la stat, 57% la privat.

Cine respinge ideea dispariţiei partidelor

Dezacordul este exprimat de:

  • 46% dintre alegătorii PSD,

  • 64% dintre alegătorii PNL,

  • 65% dintre alegătorii USR,

  • 27% dintre alegătorii AUR.

De asemenea:

  • 39% dintre bărbaţi, 43% dintre femei,

  • 37% dintre tinerii sub 30 de ani,

  • 64% dintre cei cu educaţie superioară,

  • 55% dintre locuitorii Bucureştiului,

  • 53% dintre angajaţii la stat.

Deschiderea spre partide noi

Întrebaţi dacă ar vota un partid nou înfiinţat la viitoarele alegeri:

  • 50,6% au răspuns da (faţă de 29,8% în mai 2015).

  • 28,8% au răspuns nu (faţă de 35,8% în 2015).

  • 19,9% sunt nehotărâţi (faţă de 23,6% în 2015).

  • 0,8% nu au răspuns.

Pe votanți:

  • 38% dintre PSD,

  • 44% dintre PNL,

  • 50% dintre USR,

  • 60% dintre AUR ar vota un partid nou.

Demografic:

  • 54% dintre bărbaţi și 48% dintre femei.

  • 64% dintre tinerii sub 30 de ani, 57% între 30–44 ani, 53% între 45–59 ani, 36% peste 60 ani.

  • 53% cu educaţie primară, 50% cu educaţie medie, 49% cu educaţie superioară.

  • 46% în Bucureşti, 52% urban mare, 54% urban mic, 49% rural.

  • 46% dintre angajaţii la stat și 60% la privat.

Cine respinge ideea votului pentru partide noi

  • 42% dintre alegătorii PSD,

  • 34% dintre PNL,

  • 34% dintre USR,

  • 21% dintre AUR.

Alte date:

  • 27% bărbați, 30% femei.

  • 18% tineri sub 30 de ani.

  • 26% cu educaţie primară, 31% cu educaţie medie, 25% cu educaţie superioară.

  • 26% București, 31% urban mare, 28% urban mic, 29% rural.

  • 25% angajaţi la stat, 22% la privat.

Profilul indecişilor

  • 20% dintre votanţii PSD,

  • 22% PNL,

  • 16% USR,

  • 19% AUR.

Procentul e mai mare în rândul femeilor (22%) și al persoanelor peste 60 de ani (23%).

Ce spun sociologii

Remus Ştefureac, director INSCOP Research:

„Nivelul ridicat al nemulţumirii populaţiei faţă de actualele partide politice – cei 55% care ar vrea dispariţia lor și cei 50% care ar vota un partid nou – sugerează o criză de încredere profundă, dar și o dorinţă de resetare structurală a sistemului politic, ce depăşeşte simpla nemulţumire punctuală faţă de guvernare.”

Comparativ cu 2015, disponibilitatea de a vota un partid nou a crescut de la 30% la 50%. Tendința este mai accentuată în rândul tinerilor, al angajaților din mediul privat și al votanților AUR.

Metodologie

Barometrul Informat.ro – INSCOP Research este realizat lunar, la comanda platformei de ştiri Informat.ro, în parteneriat cu Strategic Thinking Group.

  • Date colectate: 1–9 septembrie 2025.

  • Metodă: interviuri telefonice (CATI).

  • Eșantion: 1103 persoane, reprezentativ național.

  • Marja de eroare: ±2,95%, la un nivel de încredere de 95%.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri