România, îndemnată să nu se mai promoveze prin Miorița, Dracula și Sfinxul din Bucegi: 'Astea sunt niște mituri care nouă nu ne fac bine'

Autor: Diana Pană

Publicat: 26-09-2025 09:35

Actualizat: 26-09-2025 11:46

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

România ar trebui să renunțe la utilizarea unor simboluri tradiționale precum Miorița, Dracula sau Sfinxul în campaniile de imagine, consideră specialistul în branding Bogdan Brînzaș. Acesta afirmă că asemenea imagini nu contribuie la consolidarea unui brand de țară sustenabil.

„Astea sunt niște mituri care nouă nu ne fac bine, sunt multe altele de pus în loc. Dracula chiar este un mit fals creat de către comuniști, undeva prin anii '70-'80. Ar fi bine să renunțăm la el și să punem altceva în loc și în cartea mea încerc să explic despre ce e vorba. În carte tratez problematica care s-a întâmplat din '90 încoace, toate campaniile de așa-zis brand și de promovare a României, care, de fapt, au promovat niște chestiuni turistice simple, Sfinxul etc., or noi n-avem nevoie de asta”, a declarat Brînzaș, potrivit Agerpres.

El a subliniat că România are nevoie de o strategie coerentă și pe termen lung. „Ca brand de țară avem nevoie de un business sustenabil. Or, brandurile sunt unelte de business, nimic mai mult. Ceea ce ne duce cu ideea că trebuie să naștem o afacere pentru România, care să dureze minim 30 de ani, dacă nu 50 de ani”, a mai spus acesta.

„Brand România. Marea evadare dintre Miorița și Dracula”

Declarațiile fac parte din volumul „Brand România. Marea evadare dintre Miorița și Dracula”, lansat la Festivalul Internațional de Carte Transilvania. Cartea analizează campaniile de promovare din ultimele trei decenii și propune o abordare bazată pe resurse reale și pe potențial economic.

Un exemplu menționat de autor este apa, care ar putea deveni un brand de țară. „Trebuie să fie ceva integrat la nivelul întregii țări. Ceva care poate să devină și un brand de țară și poate să devină și o afacere pentru enorm de mulți români, inclusiv din diaspora. O sugestie ar fi apa. Există în țara asta peste 2.000 de surse de trei tipuri de apă: termală, balneo și una minerală. Nu vreau să zic mai mult, vreau să zic doar atât: aceste lucruri nu sunt încă folosite la nivel național și pot deveni și brand, dar și o afacere sustenabilă pe cel puțin 30 de ani”, a subliniat Brînzaș.

romania

Cine este Bogdan Brînzaș

Considerat un pionier al brandingului în România, Bogdan Brînzaș a fondat în 1994 prima agenție de branding și design din țară. Un an mai târziu, a câștigat un concurs internațional pentru brandul de bere Ursus, colaborare ce a continuat timp de peste zece ani. În trei decenii de activitate, a obținut numeroase premii naționale și internaționale.

Contribuția sa este apreciată și de președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, care semnează prefața volumului. „Autorul este un «pionier» al domeniului și ne atrage atenția asupra unor importante chestiuni teoretice care presupun făurirea unui brand de țară. O face cu multă știință, acuratețe și chiar cu dăruire, oferind decidenților politici (dar și celor estetici) un adevărat ghid de lucru și deschizând astfel reale perspective pentru adoptarea unui simbol al României”, scrie Ioan-Aurel Pop.

Festivalul Internațional de Carte Transilvania

Lansarea volumului a avut loc la Festivalul Internațional de Carte Transilvania (FICT), desfășurat între 24 și 28 septembrie în Piața Unirii din Cluj-Napoca. Evenimentul reunește 170 de speakeri și peste 40 de edituri, cu peste 70 de lansări de carte și zeci de dezbateri și conferințe pe teme variate, de la literatură și jurnalism la educație, politică și comunicare digitală.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri