Preasfințitul Părinte Nectarie de Bogdania, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Chișinăului, a tras un semnal de alarmă duminică, la Mănăstirea „Acoperământul Maicii Domnului” din Siminicea, județul Suceava, asupra patimii puterii, arătând că aceasta îl poate îndepărta pe om de Dumnezeu și îl poate conduce spre violență și distrugere.
În cuvântul rostit în Duminica după Nașterea Domnului, ierarhul a explicat că Regele Irod, ucigașul celor 14.000 de prunci, întruchipează drama omului care nu poate primi pe Dumnezeu din cauza dorinței de control absolut.
„Sfântul Ioan Gură de Aur spune limpede că patima stăpânirii îl face pe om mai sălbatic decât fiarele. Iar Irod nu se teme de Prunc, ci de pierderea controlului. De aceea, în loc să se plece înaintea lui Dumnezeu, el caută să-L elimine. Acolo unde omul își absolutizează puterea, Dumnezeu devine incomod”, a afirmat PS Nectarie de Bogdania.
Episcopul vicar al Arhiepiscopiei Chișinăului a subliniat că răspunsul lui Dumnezeu la violența omenească nu este confruntarea, ci smerenia și răbdarea.
„Răspunsul lui Dumnezeu la această violență este surprinzător: nu confruntare, ci retragere; nu forță, ci tăcere; nu judecată, ci răbdare. Îngerul îi poruncește lui Iosif să ia Pruncul și pe Maica Sa și să fugă în Egipt. Dumnezeu nu Se apără prin putere, ci Se lasă purtat de brațe omenești.”
În acest context, ierarhul l-a citat pe Sfântul Grigorie de Nyssa, arătând sensul profund al acestei pedagogii divine:
„Sfântul Grigorie de Nyssa vede aici pedagogia dumnezeiască a smereniei zicând că Dumnezeu nu biruie răul zdrobindu-l, ci lăsându-l să-și arate goliciunea.”
Un moment central al predicii a fost reflecția asupra muceniciei celor 14.000 de prunci uciși din porunca lui Irod, eveniment pe care PS Nectarie de Bogdania l-a numit o rană deschisă în istoria mântuirii.
„Evanghelia ne conduce apoi spre unul dintre cele mai grele momente ale istoriei biblice: uciderea pruncilor din Betleem. Nu este o scenă secundară, ci o rană deschisă în inima istoriei. Biserica nu o ocolește, pentru că mântuirea nu se construiește ignorând suferința.”
Ierarhul a amintit și interpretarea Sfântului Irineu al Lyonului, care vede în acești prunci martiri fără voie:
„Sfântul Irineu al Lyonului numește acești prunci mucenici fără voie, pentru că moartea lor este legată direct de venirea lui Hristos în lume. Ei nu apucă să vorbească, dar moartea lor devine o mărturie a lui Dumnezeu. Plânsul mamelor din Betleem nu este un detaliu poetic, ci o realitate pe care Dumnezeu o asumă.”
În final, PS Nectarie de Bogdania a chemat credincioșii la o credință matură, realistă, trăită în adevăr și comuniune, nu în iluzii sau confort spiritual.
„În duminica aceasta, Dumnezeu ne cere, așadar, o credință matură, lipsită de iluzii. Ne cere să nu confundăm pacea cu absența conflictului și bucuria cu confortul. Pacea lui Hristos este rodul unei vieți așezate în adevăr, iar bucuria vine din comuniunea cu Dumnezeu, nu din lipsa problemelor.”
Ierarhul a încheiat cu un îndemn la asumare și încredere în purtarea de grijă a lui Dumnezeu:
„Să învățăm de la Dreptul Iosif ascultarea fără explicații inutile, de la Maica Domnului tăcerea care păstrează credința, iar de la Pruncul Hristos răbdarea care vindecă lumea. Să nu ne temem de Egiptul vieții noastre, pentru că Dumnezeu merge cu noi, și să nu disprețuim Nazaretul existenței noastre, pentru că acolo se poate naște sfințenia.”
„Astfel, trăind acest praznic de bucurie, nu ca emoție sezonieră, ci ca început al unei vieți asumate în Hristos, vom înțelege că Pruncul din iesle nu ne cheamă la refugiu spiritual, ci la adevăr, la maturitate și la comuniune permanentă cu Dumnezeu”, a conchis Preasfinția Sa.





























Comentează