'Nu putem continua cu această păcăleală' - Ilie Bolojan și Daniel David apără măsurile controversate din Educație

Autor: Alexandra Cruceru, Redactor

Publicat: 15-09-2025 17:28

Actualizat: 15-09-2025 17:38

Article thumbnail

Sursă foto: Inquam Photos / George Călin

Premierul Ilie Bolojan și ministrul Educației, Daniel David, au apărat luni, în Senat, măsurile controversate privind educația – de la eliminarea burselor în vacanță până la majorarea normei didactice cu două ore. Dezbaterea are loc în contextul unei moțiuni simple inițiate de opoziție împotriva politicilor Guvernului. Premierul Ilie Bolojan a declarat că ajustările din educație au fost inevitabile, invocând situația bugetară dificilă. Acesta a subliniat că România se confruntă cu un deficit bugetar de 30 de miliarde de euro anual. „Ori în condițiile în care ne împrumutăm, vreți să mergem în continuare cu această păcăleală pe care nu o putem suporta?”, a întrebat retoric premierul.

„Aș vrea să vă duceți aminte că diferența dintre veniturile și cheltuielile statului român într-un an de zile este de 30 de miliarde de euro. Deci România în fiecare an împrumută 30 de miliarde de euro ca să poată funcționa. Și atunci nu mai puteam continua așa pentru că intram într-o fundătură. (...) Deciziile legate de acest pachet nu țin neapărat de Ministerii Educației, ci țin de decizii ale coaliției care au avut în vedere situația reală a României", a declarat Bolojan în ședința Senatului.

Referindu-se la creșterea normei didactice, Bolojan a comparat situația din România cu alte țări europene. „Nu se va mai preda 16 ore sau 18 ore pe săptămână, se va preda 20 de ore. Vi s-au dat datele că suntem într-o medie europeană. De 20 de ore în Germania, 24-25 de ore. O țară care trăiește pe datorie, vreți să rămână cu normele de predare la nivelul cel mai de jos sau peste tot, inclusiv în această zonă, trebuie să le pună la un nivel decent?"

„În loc de 160.000 de posturi de titulari, 30.000 la plata cu ora și peste 40.000 de posturi care erau susținute de suplinitori, vor fi astăzi doar jumătate din posturile la plata cu ora, și deci mai mulți copii din România vor beneficia de profesori titulari la clasă”, potrivit prim ministrului.

Privind reducerea burselor, Bolojan a prezentat o perspectivă comparativă. „Aveam, cred că, 188 milioane valoarea burselor, deci aproape 40 de milioane de euro în 2020, și peste trei ani de zile am ajuns la 4,7 miliarde de lei, deci aproape la un miliard de euro, o creștere de 25 de ori în trei ani de zile. În 2015-2016 aveam 3 milioane de elevi și primeau burse 124.000. În 2024 avem 2.250.000 de elevi, 1.400.000 de elevi primeau burse, 62% față de 4%”. „Vă spun foarte deschis, indiferent cine va fi premier, dacă nu ne vom corecta cheltuielile, nu vom le lua sub un control, în toate domeniile de activitate este doar o problemă de timp până ceea ce am făcut până acum va fi consumat de cheltuielile pe care nu le oprim”, a mai spus premierul.

Daniel David: „Creșterea normei didactice a fost o necesitate”

La rândul său, ministrul Educației, Daniel David, a justificat decizia de majorare a normei didactice cu două ore pe săptămână.

„Dacă erau condiții de normalitate și începeam reformele QX, aș fi început cu această reformă, vă spun direct și am spus public. Nu reprezentase pentru mine o prioritate. În condiții de criză fiscal-bugetare, creșterea normei didactice cu cele două ore a devenit o necesitate. Nimeni nu și-a dorit-o, fiindcă niciun ministru nu vrea să se contreze cu oamenii din sistem", a declarat David în ședința Senatului.

Ministrul a prezentat date comparative din țări europene pentru a justifica măsura: „Franța, 22 ore. Spania, 21. Irlanda, 22. Da, există și acele exemple pe care le-ați dat. Turcia, Bulgaria, Polonia, cu număr de sub 18 ore. Le avem și Ungaria, cu 26. N-am ieșit din niște repere ale OECD și ale Uniunii Europene”.

David a evidențiat că măsura a permis implementarea unui program de învățare remedială în învățământul primar, pentru care nu existau anterior fonduri suficiente.

„Ca urmare a acestui program, copiii noștri în zona învățământului primar vor avea acces la un program de învățare remedială, acele două ore de învățare remedială pentru învățători. O să-i ajute pe copii să consolideze lucrurile învățate, să corecteze competențele pe care ar fi trebuit să le învețe, dar nu le-au învățat, să utilizeze competențele la viața de zi cu zi și să le dezvolte pentru performanță", a explicat ministrul.

Ministrul a subliniat că „91,6% dintre titularii și-au mărit norma în aceleași unități școlare. N-au trebuit să meargă în șase, șapte sau opt. Mai mult, în cazul celorlalți, 1,4%, aveam o reglementare prin ordin de ministru în care, dacă norma este deja fragmentată cu trei sau mai multe unități școlare, nu o fragmentezi”.

Declarațiile au fost făcute în contextul în care Senatul dezbate o moțiune simplă prin care sunt contestate politicile Guvernului în domeniul educației, depusă de liderul grupului senatorial AUR, Petrișor Peiu, și semnată de 38 de senatori din opoziție.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri