Începe 'Opoziția Totală'! AUR depune două moțiuni împotriva miniștrilor Internelor și Justiției

Autor: Eugen Dinu

Publicat: 17-12-2025 10:44

Actualizat: 17-12-2025 11:11

Article thumbnail

Sursă foto: STIRIPESURSE.RO / Eugen Dinu

Începe 'Opoziția Totală'! AUR depune două moțiuni împotriva miniștrilor Internelor și Justiției.

În această dimineață, la Parlament, Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a anunțat că va depune două moțiuni simple.

Sunt vizați ministrul Justiției, Radu Marinescu (PSD), și cel al Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu (PNL).

Începe 'Opoziția Totală'! AUR depune două moțiuni împotriva miniștrilor Internelor și Justiției

„Seara trecută am lansat public manifestul politic 'Opoziție totală, opoziție națională'. Astăzi facem și primele demersuri în cadrul acestui manifest.

Este vorba despre depunerea a două moțiuni simple, una împotriva ministrului de Interne, Cătălin Predoiu, și una împotriva ministrului de Justiție, Marinescu.

Vorbim despre două domenii în care s-au acumulat o serie de nereguli, care au pus în pericol atât siguranța cetățenilor, cât și încrederea acestora în instituțiile statului”, a afirmat Ștefan Avramescu, deputat AUR.

Moțiunea depusă împotriva ministrului Predoiu

„MOȚIUNE SIMPLĂ

„România are prea mult noroc pentru a mai avea nevoie de politicieni mediocri”.

Culpa morală și eșecul politic al ministrului Cătălin Marian Predoiu

Una dintre cele mai celebre și mai amare ziceri din istoria politică românească îi aparține lui Petre Carp, care spunea că „România are prea mult noroc pentru a mai avea nevoie de politicieni mediocri".

Avertismentul marelui politician conservator devine astăzi profeție: România își epuizează rapid norocul încredințându-i lui Cătălin Marian Predoiu funcții de răspundere.

În virtutea atribuțiilor constituționale ale Senatului privind exercitarea controlului parlamentar, formulăm prezenta moțiune simplă împotriva politicilor publice promovate de Ministerul Afacerilor Interne.

Obiectivul acestei moțiuni este foarte limpede: evaluarea responsabilității politice și morale a ministrului însuși.

Într-un stat democratic, funcția publică nu este un privilegiu pe termen nelimitat, ci o răspundere. Iar atunci când această răspundere se traduce prin eșecuri repetate, intervenția Parlamentului devine obligatorie.

Criza de încredere publică generată de prezența în fruntea statului a ministrului Predoiu impune o ruptură imediată de status quo.

Motivele pentru care considerăm această situație drept una de gravă incompatibilitate morală sunt următoarele:

  • Politizarea MAI este cancerul care roade din interior ordinea publică și statul de drept în Romania;

  • Anacronismul din cadrul MAI se manifestă și prin existența unor structuri cu obiective și atribuții similare altor entități din aparatul central sau a unor instituții subordonate. Suprapunerile de atribuții sau competențe reprezintă regula, nu excepția, în MAI;

  • MAI nu își respectă obligațiile internaționale asumate în relațiile cu partenerii externi, ONU, OSCE și UE mai ales în ceea ce privește oferirea și pregătirea unei oferte de resurse umane calificate;

  • Există ingerințe directe în concursurile organizate pentru funcțiile de conducere, inclusiv prin anularea arbitrară a unor concursuri pentru posturile de inspector-șef. Se constată o lipsa totală de inițiativă în organizarea unor concursuri transparente pentru toate funcțiile de conducere. În schimb, se practică menținerea unor interimate prelungite în mod suspect. Această strategie menține șefii din inspectoratele județene de poliție într-o stare de dependență și obediență politică, vulnerabilizând sistemul în fața comenzilor de partid și îndepărtând profesioniștii. Astfel, sistemul de ordine publică a ajuns să fie condus, în multe cazuri, de șefi fără o formare adecvată, fără pregătire reală, numiți strict pe criterii de loialitate și nu de competență;

  • Inflexibilitatea și anchiloza organizatorică ale MAI nu permit direcționarea consecventă și pe perioadele de timp a resurselor (materiale și umane) indispensabile combaterii asidue a unor fenomenelor criminogene grave precum traficul de droguri, violența domestică, violența stradală, criminalitatea informatică;

  • Pretinsa supraspecializare de nișă a unor structuri din toate sferele de activitate ale MAI drenează resurse importante către adevărate sinecuri, în detrimentul alocărilor necesare pentru problematica reală a societății românești;

  • În mod adițional, problemele actuale din sistemul judiciar sunt, în mare parte, imputabile aceleiași persoane care a gestionat o lungă perioadă domeniul din calitatea de ministru al justiției. Lipsa unui management operațional coerent în sistemul de aplicare a legii este evidentă. Un sistem funcțional presupune reguli clare de prioritizare a dosarelor. În realitate, nu se respectă ordinea soluționării în ordinea înregistrării; nu există criterii unitare de urgentare a soluționării în funcție de momentul înregistrării, există criterii de urgentare, iar dosarele sunt instrumentate preferențial, cu nerespectarea ordinii de înregistrare. Această lipsă de management subminează egalitatea cetățenilor în fața legii și creează premisele abuzului;

  • Consecințele directe asupra siguranței publice sunt grave. Eșecul justiției nu rămâne izolat, ci se transferă inevitabil în domeniul siguranței publice, aflat astăzi sub conducerea aceluiași ministru. Fenomenul drogurilor a scăpat de sub control: consumul a crescut alarmant; rețelele de trafic s-au extins; drogurile au ajuns în școli și în rândul minorilor. Aceasta nu este doar o problemă de ordine publică, ci rezultatul unui lanț de eșecuri instituționale, cu origine în slăbirea autorității legii; (...)”.

Moțiunea Simplă depusă contra lui Marinescu:

„MOȚIUNE SIMPLĂ

În conformitate cu art. 112 alin. (2) din Constituția României, coroborat cu art. 191–197 din Regulamentul Camerei Deputaților privind rolul Camerei Deputaților în exercitarea controlului parlamentar asupra activității Guvernului, vă înaintăm moțiunea simplă, intitulată: DREPTATE PENTRU ROMÂNIA!

Justiția trebuie să devină cu adevărat un serviciu public în slujba românilor

Ministerul justiției are obligația constituțională și politică de a asigura o bună funcționare a justiției, de a garanta drepturile și libertățile fundamentale și de a respecta legalitatea în activitatea instanțelor și a celorlalte autorități din sistemul judiciar.

Ministrul justiției nu este doar un observator neutru al disfuncționalităților sistemului, ci este chiar autoritatea politică responsabilă atunci când actul de justiție este afectat în mod sistemic.

În contextul obligațiilor asumate prin Programul de Guvernare 2025-2028 pe capitolul Justiție, coroborată cu greva magistraților, considerăm mai mult decât necesară depunerea prezentei moțiuni simple împotriva domnului ministru al justiției, domnul Radu Marinescu.

Domnia sa a manifestat, pe parcursul exercitării mandatului, o lipsă evidentă de inițiativă și reacție, incompatibilă cu responsabilitatea funcției pe care o ocupă, într-un domeniu esențial pentru funcționarea statului de drept.

Programul de guvernare asumat de Guvern în Parlamentul României la investire, cuprinde un capitol distinct referitor la Justiție, iar prevederile acestui capitol trebuie aduse la îndeplinire de ministrul justiției. O analiză sumară a liniilor directoare din acesta, arată că nu au fost îndeplinite nici măcar în proporție de 10%. Guvernul ne obișnuiește cu transformarea unor chestiuni asumate solemn, în simple vorbe, fără conținut și fără realizări.

Dar proverbul latin “Verba volant, scripta manent”, găsindu-și perfect aplicarea în acest context este cel care vă pune în dificultate, domnule ministru Radu Marinescu. (...)”.

AUR a emis și un comunicat de presă în acest sens:

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, depunerea a două moțiuni simple care vizează activitatea Ministerului Afacerilor Interne și a Ministerului Justiției, două domenii-cheie pentru siguranța cetățeanului și funcționarea statului de drept.

Prin aceste demersuri, AUR exercită controlul parlamentar legitim asupra unui Guvern care a tolerat derapaje grave, eșecuri repetate și o degradare accelerată a încrederii publice în instituțiile fundamentale ale statului.

Moțiunea împotriva ministrului Afacerilor Interne sancționează politizarea profundă a MAI, menținerea prelungită și suspectă a conducerilor interimare din inspectoratele de poliție, ingerințele în concursurile pentru funcții de conducere și vulnerabilizarea gravă a ordinii publice. Sub actuala conducere, combaterea criminalității organizate, a traficului de droguri și a violenței a devenit ineficientă, iar România a fost exclusă din programul Visa Waiver, pe fondul existenței unor rețele de trafic de persoane operate cu complicități instituționale evidente.

Mai mult, forțele de ordine au fost transformate în instrumente de intimidare politică, inclusiv în contexte electorale, prin restrângerea abuzivă a drepturilor cetățenești și folosirea disproporționată a forței împotriva manifestărilor pașnice.

Cea de-a doua moțiune vizează Ministerul Justiției și denunță eșecul managerial major în asigurarea unui act de justiție eficient, previzibil și echitabil. Durata excesivă a proceselor, blocajele sistemice, protestele prelungite ale magistraților și lipsa oricărei reacții ferme din partea ministrului au afectat direct drepturile fundamentale ale cetățenilor. Justițiabilii, victimele infracțiunilor și mediul economic au fost lăsați fără protecție reală, în timp ce promisiunile din programul de guvernare au rămas literă moartă.

Absența unor reforme reale, a unei strategii coerente și a asumării răspunderii au adâncit ruptura dintre cetățeni și sistemul judiciar.

Prin aceste moțiuni simple, AUR nu urmărește un joc politic conjunctural, ci trage un semnal de alarmă ferm: România nu mai poate fi guvernată prin improvizație, frică și inacțiune. Siguranța publică și dreptatea nu sunt privilegii, ci obligații ale statului față de cetățeni.

AUR cere asumarea responsabilității politice pentru aceste eșecuri și reafirmă angajamentul său pentru un stat de drept autentic, în care instituțiile lucrează în interesul românilor, nu împotriva lor.

Depunerea acestor moțiuni simple are loc în contextul asumării publice de către AUR a Manifestului „Opoziție totală – opoziție națională”. AUR va folosi toate instrumentele parlamentare pentru a demasca incompetența, abuzurile și eșecul politicilor publice promovate de Guvernul PSD-PNL-USR-UDMR. Moțiunile simple reprezintă prima etapă a unei opoziții ferme, consecvente și fără concesii, în numele românilor afectați direct de deciziile acestei guvernări.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri