Înapoi la școală, dar nu și cu ghiozdanul plin: Doar 4 din 10 elevi au toate rechizitele necesare, arată un studiu World Vision

Autor: Liana Ganea

Publicat: 09-09-2025 09:05

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Studiu World Vision: doar 42% dintre elevi au toate rechizitele la început de an școlar. În plus, cei mai mulți nu sunt informați despre schimbările din educație.

Mai puțin de jumătate dintre elevii români încep anul școlar cu ghiozdanul complet echipat. Potrivit unui studiu realizat de World Vision România și amintit de Edupedu, doar 42% dintre copiii chestionați au toate rechizitele necesare, în timp ce 12% spun că nu au aproape nimic pregătit pentru școală.

Cercetarea a vizat 584 de elevi cu vârste între 12 și 19 ani. Rezultatele arată că lipsurile cele mai frecvente sunt la capitolul caiete și rechizite (52,9%), urmate de haine potrivite pentru școală, manuale, echipament sportiv și ghiozdane.

Cheltuielile reprezintă o povară pentru multe familii: peste jumătate dintre elevi spun că acoperirea costurilor este „puțin grea”, iar aproape unul din cinci o consideră „destul de grea”. Pentru 3% dintre copii, situația este critică, părinții nereușind să asigure nici necesarul de bază.

Campanie de sprijin pentru copiii vulnerabili

În acest context, organizația a lansat campania „Echipează un copil pentru școală”, prin care oferă ghiozdane, manuale, rechizite și echipament sportiv copiilor din medii defavorizate. Oricine poate contribui, subliniază World Vision.

Elevii, slab informați despre schimbările din școli

Studiul mai arată că doar 22,7% dintre elevi au fost informați clar și complet despre modificările legislative și reorganizările care urmează în sistemul de învățământ. Aproape jumătate au auzit doar în treacăt, iar peste 22% nu știu nimic.

Cu toate acestea, tinerii își păstrează încrederea: 25% se declară foarte încrezători și 49% destul de încrezători că școala îi pregătește pentru viața de adult.

Ce schimbări cer elevii

Copiii chestionați vor predare mai practică, profesori mai apropiați de elevi și o atmosferă de respect reciproc în clasă. Printre prioritățile menționate se numără:

  • reducerea volumului de teme și o programă mai aplicată pe nevoile reale;

  • accent pe gândire critică și pregătirea pentru facultate sau viața de adult;

  • burse, transport școlar mai bun, mese calde și igienizarea grupurilor sanitare;

  • campanii anti-bullying și profesori mai calmi.

„Copiii își păstrează încrederea și optimismul, se gândesc la viitor și își doresc să rămână în școală. Este timpul să ne întrebăm ce facem noi, adulții, pentru a susține această speranță”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Cele mai mari temeri ale elevilor rămân notele și examenele (78%), urmate de numărul mare de teme și materii, lipsa banilor pentru școală și relațiile cu profesorii sau colegii. Totuși, peste 60% spun că au pe cineva în școală cu care pot discuta problemele personale.

În ciuda dificultăților materiale și academice, tinerii continuă să creadă în rolul educației și să considere școala o pregătire reală pentru viață.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri