Cea de-a XXVII-a ediţie a Festivalului Internaţional "George Enescu", important brand de ţară şi una dintre prestigioasele manifestări de gen din lume, s-a încheiat, duminică, cu tradiţionalul concert al Orchestrei Royal Concertgebouw Orchestra, dirijată de Klaus Mäkelä, susţinut, în ultima seară a evenimentului, pe scena Sălii Palatului, scrie Agerpres.
Concertul a debutat cu "Rapsodia română nr. 1 în la major op. 11" de George Enescu, prestaţia orchestrei fiind îndelung ovaţionată de publicul prezent. A urmat "Concertul nr. 5 în fa major pentru pian şi orchestră op. 103", "Egipteanul" de Camille Saint-Saëns, Jean-Yves Thibaudet, unul dintre cei mai buni pianişti din lume, dovedindu-şi, încă o dată măiestria.
După pauză, "Sărbătoarea primăverii" de Igor Stravinski a încheiat nu doar o seară de excepţie, ci şi o ediţie a Festivalului "Enescu", desfăşurată sub direcţia artistică a celebrului dirijor Cristian Măcelaru, care a a marcat 70 de ani de la trecerea în eternitate a lui George Enescu.
Ediţia 2025 a fost construită pe trei piloni fundamentali: tradiţia enesciană, inovaţia artistică şi extinderea la nivelul comunităţilor, printr-o amplă serie de concerte în numeroase oraşe din România, dar şi prin deschiderea către noile generaţii.
"Într-adevăr, este un plus pentru România. Care altă ţară din lume poate să se mândrească cu faptul că un brand de ţară, care ţine de cultură, de artă, este, de fapt, lucrul pentru care acea ţară e cunoscută în lumea pentru el. România e una dintre singurele ţări care are un festival, care este sprijinit şi este creat pentru că ţara îşi doreşte acest lucru. Şi mă bucur atât de mult să fac parte din acest festival", a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, maestrul Cristian Măcelaru.
Timp de patru săptămâni, Bucureştiul a devenit capitala mondială a muzicii clasice, reunind, pe scenele Festivalului, peste 4.000 de artişti din 28 de ţări, în peste 100 de concerte, printre care cele ale orchestrelor Royal Concertgebouw Orchestra, Philharmonia Orchestra, Tonhalle-Orchester Zurich, Orchestre National de France, Czech Philharmonic, Budapest Festival Orchestra, WDR Symphony Orchestra, Gustav Mahler Jugendorchester, Accademia Bizantina, Orchestra Academiei Santa Cecilia, Mahler Chamber Orchestra, Academy of St Martin in the Fields, Il Giardio Armonico etc.
La pupitrul acestora s-au aflat dirijori de renume - Klaus Makela, Cristian Măcelaru, Daniel Harding, Santtu-Matias Rouvali, Daniele Gatti, Ivan Fischer, Paavo Jarvi, Gianandrea Noseda, Manfred Honeck, Keri-Lynn Wilson, Petr Popelka, Vasily Petrenko, Alain Altinoglu, dar şi solişti de legendă şi artişti internaţionali unanim apreciaţi: Martha Argerich, Anne-Sophie Mutter, Seong Jin Cho, Gautier Capucon, Jean-Yves Thibaudet, Rudolf Buchbinder, Alisa Weilerstein, Kian Soltani, Renaud Capucon, Julian Rachlin, Kirill Gerstein, Alexandre Kantorow, Bruce Liu, Asmik Grigorian, Sonya Yoncheva, Isabelle Faust, Alexandra Conunova ş.a.
Un veritabil proiect de diplomaţie culturală, Festivalul "Enescu" a oferit noutăţi spectaculoase, de la lansarea seriilor de concerte "Enescu in Control" şi "Enescu - JTI Immersive Experience", până la revenirea operei şi baletului în programul festivalului.
Două spectacole de operă au fost montate integral pe patru scena Operei Naţionale Bucureşti: "Ora spaniolă" de Maurice Ravel cu Orquestra de la Comunitat Valenciana sub bagheta lui James Gaffigan (29 august) şi opera monumentală "Oedipe" de George Enescu (15 septembrie), o producţie semnată de regizorul vizionar Stefano Poda, cu o distribuţie de prestigiu.
În acelaşi cadru, Teatrul Naţional Bucureşti a găzdui două spectacole excepţionale de dans: "DinDor'NdoR" de Gigi Căciuleanu (2 septembrie) şi 'Les Saisons / Anotimpurile" cu Malandain Ballet Biarritz şi Orchestra Operei din Versaille, condusă de Andres Gabetta (9 septembrie).
La MINA, cele patru producţii programate în seria "Enescu - JTI Immersive Experience: ONIRIUS", "Bach in the Jungle", "Klimt meets Bosendorfer - Ver Sacrum" şi "The Last Piece" - s-au dovedit veritabile explorări ale viitorului, prin dans, videomapping, performance, instalaţii vizuale şi compoziţii algoritmice, care, împreună, au propus un alt mod de a trăi muzica.
Publicul a putut asculta peste 45 de interpretări ale lucrărilor lui George Enescu, de la celebrele Rapsodii Române la Simfonii, Suite orchestrale, lucrări camerale rare.
Momentele unice ale festivalului au fost găzduite, şi de această dată, potrivit organizatorilor de Sala Palatului - inima festivalului, Ateneul Român - templul intimităţii, By Midnight Concert Series - magia nopţii, Sala Radio - Aniversări, Sala Auditorium - bijuteria discretă: Enescu 70, MINA - Laboratorul viitorului - experienţe imersive, Enescu in Control - scena libertăţii.
Totodată, ediţia 2025 a lărgit aria de desfăşurare a Festivalului "Enescu" în mai multe oraşe din România - Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara, Sibiu, Braşov, Constanţa, Oradea, Arad, Târgu Mureş, Craiova, Satu Mare şi alte centre culturale, ansambluri de renume şi solişti de prim rang oferind pe scenele de aici momente de neuitat.
Ediţia a XXVII-a a Festivalului Internaţional "George Enescu", încheiată duminică seară, a început pe 24 august, având ca temă "Aniversări / Celebrations". Evenimentul a fost organizat de ARTEXIM, sub Înaltul Patronaj al preşedintelui României şi finanţat de Guvernul României prin Ministerului Culturii.
Agenţia Naţională de Presă AGERPRES a fost partener media de tradiţie al Festivalului.


































Comentează