Iniţiativa deputaţilor privind plata unui impozit suplimentar de 0,5% din cifra de afaceri de către toate companiile de petrol, gaze şi carburanţi va avea ca efect preţuri mai mari la gaze, benzină şi motorină, consideră Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă.
"Camera Deputaţilor a aprobat o modificare a Codului fiscal, după ce Consiliul Economic şi Social, Guvernul şi Senatul au respins o iniţiativă, prin care toate companiile de petrol, gaze şi carburanţi din România (producătorii, furnizorii, distribuitori, retailerii) vor plăti anul viitor un impozit suplimentar de 0,5% din cifra de afaceri. Efectul acestei măsuri: translatarea acestor costuri la consumatori, dar şi faptul că se vor face doar tranzacţii pe termen scurt, cu efect asupra lichidităţii pieţei şi astfel va rezulta o concurenţă şi mai mică şi preţuri şi mai mari în piaţă", afirmă Dumitru Chisăliţă, conform unui comunicat remis, miercuri, AGERPRES.
Potrivit acestuia, motivaţiile deputaţilor au fost: "jucătorii cu afaceri de peste 50 de milioane de euro (care erau obligaţi să achite până în prezent această taxă) îşi împart businessul în mai multe firme mai mici pentru a evita plata acestei taxe, ceea ce este legal, însă aduce prejudicii bugetului de stat", dar mai ales invocarea "în mod fals", că aceste măsuri sunt luate "pentru eliminarea riscurilor de dezechilibre la nivel naţional a sectorului de petrol şi gaze naturale, ce ar putea aduce atingere inclusiv asupra măsurilor de siguranţă energetică la nivelul României".
"Populismul acestei modificări legislative, regăsindu-se în motivaţiile expuse, dar mai ales în demonstrarea "falselor interese faţă de consumatori". Sigur, nenumăratele măsuri electorale, extrem de costisitoare, trebuie să fie acoperite de bani care să fie strânşi la bugetul de stat. Însă aceste măsuri vor lovi, în fapt, tocmai în consumatori. Este adevărat, consumatorii vor simţi efectul acestor modificări legislative la mult timp după ce votanţii acestei legi, fluturând beneficiile legii, vor fi realeşi în viitorul Parlament al României. Cea mai mare parte a companiilor de petrol, gaze şi carburanţi - furnizori, retaileri, distribuitori, transportatori - au cifră de afaceri foarte mare şi marjă de profit foarte mică. În fapt supraimpozitul introdus de modificările din Camera Deputaţilor este mai mare decât profitul pe care unii dintre aceştia îl obţin. În această situaţie unii furnizori / retaileri sunt în situaţia în care trebuie să achite la stat un impozit (sumă a tuturor tipurilor de impozite) mai mare decât câştigul lor. Adică ar da faliment. Alternativa este majorarea preţului la combustibili şi gaze naturale. Iar cel mai probabil iniţiativa populistă a deputaţilor va avea ca efect - preţuri mai mari la gaze, benzină şi motorină", explică preşedintele AEI.
El subliniază că un alt efect al acestei măsuri este acela că se vor face doar tranzacţii pe termen scurt, ceea ce va afecta lichiditatea pieţei.
"Marja de adaos medie în anul 2024 a traderilor de gaze estimăm că a fost cuprinsă între 0,6% şi 1,3%. Având în vedere că această lege urmează se se aplice de la 1 ianuarie 2025, când conform estimărilor preţul gazelor pe piaţa naturale engros se aşteaptă să se situeze la un nivel de 40 euro/MWh, rezultatele aplicării acestei legi ar determina următoarea situaţie: după achitarea impozitelor pe profit, a impozitelor pe cifra de afaceri, a impozitelor pe dividende, ar aduce un profit net între 0% şi 0,5%. În condiţiile în care dobânda la depozite este de 5-8%, nici un trader nu ar accepta să mai lucreze în aceste condiţii, fără o creştere a preţului. Efectul acestei măsuri: se vor face doar tranzacţii pe termen scurt, cu efect asupra lichidităţii pieţei, astfel va rezulta o concurenţă şi mai mică şi preţuri şi mai mari în piaţă", a punctat Chisăliţă.
Chisăliţă(AEI): Iniţiativa privind impozitul suplimentar pentru companiile de petrol,gaze şi carburanţi va duce la translatarea acestor costuri la consumatori
Explorează subiectul
Articole Similare

170
România va produce blindate la standarde NATO. Industria românească de apărare se modernizează
170

893
Termenul estimat pentru circulația pe Autostrada Transilvania până aproape de granița cu Ungaria
893

44
IMM România își pregătește rolul european: Planuri pentru un eveniment major dedicat extinderii UE
44

37
Vânzările globale de vehicule electrice au încetinit în noiembrie, marcând cel mai slab ritm din februarie 2024
37

2.442
Care este termenul până la care se va reține contribuția de 10% la sănătate (CASS) din pensiile românilor
2.442

20
Energia regenerabilă a furnizat aproape jumătate din electricitatea UE în trimestrul trei din 2025
20

18
BVB a închis în scădere ultima şedinţă de tranzacţionare a săptămânii
18

76
Bogdan Ivan: Cea mai mare capacitate de stocare a energiei în baterii din România a fost pusă în funcțiune
76

38
Comisia Europeană confirmă: Bulgaria intră în zona euro în 2026, indiferent de situația politică
38

1.164
Piața imobiliară, în picaj: numărul tranzacțiilor a scăzut dramatic. Ultimele date ANCPI
1.164

61
Comisia Europeană va modifica interdicţia UE privind vânzarea de automobile cu motoare pe combustie din 2035
61

34
Evoluţii financiar-bancare şi bursiere în lume: Bursa de pe Wall Street a deschis mixt şedinţa de vineri
34

624
Vacanțele în Bulgaria se scumpesc: Cât vor plăti românii pentru un sejur în destinația lor preferată
624





















Comentează