Transportul maritim european se confruntă cu blocaje severe, în special în porturile din nordul Europei. Barjele și navele container sunt nevoite să aștepte zile întregi pentru a prelua sau descărca mărfuri, generând întârzieri în lanțurile de aprovizionare și îngrijorări în rândul industriei logistice.
Printre principalele cauze se numără politicile tarifare imprevizibile ale administrației SUA, care au determinat redirecționarea fluxurilor comerciale către Europa, precum și scăderea drastică a nivelului Rinului, care limitează capacitatea de transport fluvial.
Compania germană Contargo a raportat timpi de așteptare medii de 66 de ore în portul Anvers și 77 de ore în Rotterdam, în condițiile în care, anterior, încărcările se realizau strict programat. La Anvers, al doilea cel mai aglomerat port de containere din Europa, întârzierile ajung la 3–5 zile față de orarul planificat.
“Toate hub-urile majore sunt supraîncărcate”, a declarat directorul general al companiei olandeze WEC Lines, citează Financial Times.
La rândul său, șeful grupului logistic Euro-Rijn a comparat situația cu criza din perioada pandemiei, când porturile au fost copleșite de volum și lipsa de personal.
Un alt factor destabilizator este realinierea alianțelor maritime globale, inclusiv încetarea parteneriatului dintre giganții MSC și Maersk, care a dus la reconfigurarea operațiunilor și perturbări în orarele de transport.
În plus, creșterea accentuată a importurilor din Asia pune presiune suplimentară pe terminalele europene. Operatorii portuari încearcă să răspundă prin angajări și investiții urgente în echipamente.
Compania ECT din Rotterdam a confirmat că terminalele sunt „extrem de aglomerate”, dar a avertizat că problema este generalizată în regiune. Autoritatea Portuară Antwerp-Bruges a recunoscut, la rândul său, existența unei „congestii prelungite și accentuate”, dar susține că sistemele funcționează în limitele planurilor de rezervă.


































Comentează