Peste o sută de copii de etnie romă din comuna Tinca, judeţul Bihor, vor participa în acest an şcolar la cursuri zilnice de literaţie, după ce au descoperit lumea minunată a cuvintelor şi a imaginaţiei într-o Şcoală de vară, de cinci zile.
Unitatea de învăţământ este singura şcoală din judeţ care implementează literaţia, în parteneriat cu Teach for Romania, a declarat luni, pentru Agerpres, directoarea şcolii, Daniela Tütös.
"Am început cu 30 de copii înscrişi, din clasele primare, dar până la urmă am finalizat activitatea cu 41 de copii. Şcoala de vară a avut loc înainte de a începe cursurile, în prima săptămână din septembrie, cu sesiuni interactive de lectură, explorarea de texte non-literare, jocuri de rol şi activităţi creative de scriere. Proiectul s-a încheiat cu o excursie-recompensă la Peştera Urşilor din Chişcău. Programul de literaţie va continua însă pe tot parcursul anului şcolar, pentru cei 117 de copii, din clasele 0 - IV, cu câte o oră zilnic, după orele de curs", a declarat Daniela Tütös.
Programul de literaţie a început anul trecut, când zece cadre didactice (două educatoare, cinci învăţătoare şi trei profesori) din cadrul şcolii au participat la Caravana literaţiei, organizată de Teach for Romania.
În perioada aprilie-iunie 2024, cadrele didactice au aplicat programul, iar rezultatele pozitive asupra copiilor, constatate cu instrumente specifice, i-au determinat să încheie o colaborare cu un partener al Teach for Romania, anume Asociaţia "Toţi copiii citesc" din Cluj, prin care profesorii şcolii beneficiază de formare şi mentorat.
"Acum suntem în perioada de evaluare a copiilor, pentru a vedea care este nivelul lui de literaţie. Testăm şi felul în care citeşte, cât de repede citeşte, câte cuvinte pe minut şi partea de comprehensiune, cât înţelege din textul citit. Avem nişte instrumente elaborate de asociaţie pe care le aplicăm pentru evaluarea iniţială, iar, la sfârşitul anului şcolar, vom începe evaluările finale, ca să vedem ce am obţinut ca şi rezultate", a mai spus Daniela Tütös.
Potrivit acesteia, programul de literaţie a avut rezultate remarcabile, precum creşterea motivaţiei şi încrederii în sine, îmbunătăţirea competenţelor de citire, scriere şi comunicare, dezvoltarea abilităţilor sociale şi practice prin activităţi aplicate, dar şi îmbogăţirea bibliotecii şcolii cu cărţi alese împreună cu elevii.
"Am reuşit să facem lectura distractivă şi utilă, iar progresul fiecărui copil se vede cu ochiul liber. Proiectul ne arată cât de mult contează activităţile interactive şi personalizate pentru succesul copiilor. În judeţ nu sunt alte şcoli care implementează literaţia. Ştiu sigur, pentru că eu, printre altele, lucrez cu Teach for Romania într-un alt program şi ştiu exact că, pe literaţie, nu există altă şcoală care să implementeze proiectul sub forma aceasta", a precizat, pentru AGERPRES, Daniela Tütös, coordonatorul proiectului în Şcoala creştină din Tinca.


































Comentează