'Secretul de familie' pe care îl au în comun cei mai buni lideri: detaliul neașteptat care face diferența între un șef toxic și unul empatic

Autor: Nicoleta Nicolau

Publicat: 22-09-2025 08:19

Actualizat: 22-09-2025 14:15

Article thumbnail

Sursă foto: Freepik.com

Un nou trend apărut pe TikTok și confirmat de mai multe studii academice atrage atenția asupra unui fenomen surprinzător în piața muncii: bărbații care au fiice sunt percepuți drept șefi mai empatici, mai corecți și mai puțin toxici.

Pe rețelele sociale, tinerele angajate din generația Z au început să celebreze descoperirea că noul lor manager este „girl dad” – un tată de fată. „E ca și cum ar avea un training de sensibilitate încorporat”, scriu utilizatoarele, multe dintre ele filmându-se bucuroase când află acest detaliu despre superiorii lor.

De la meme la realitate științifică

Fenomenul a fost explicat și de experți. Potrivit unor cercetări citate de Bloomberg și Columbia Business School, directorii cu fiice sunt mai predispuși să angajeze și să promoveze femei, iar diferența salarială dintre bărbați și femei scade cu aproape 3%. În schimb, nașterea unui fiu nu a produs niciun efect similar.

Un alt studiu, intitulat „Shaped by Their Daughters: Executives, Female Socialization, and Corporate Social Responsibility” (n.r. Modelați de fiicele lor: directorii executivi, socializarea feminină și responsabilitatea socială corporativă), a analizat deciziile a circa 400 de directori executivi și a arătat că cei care au fiice cheltuiesc anual cu aproape 60 de milioane de dolari mai mult pe responsabilitate socială corporativă: de la programe de îngrijire a copiilor și flexibilitate în muncă, la evitarea concedierilor și distribuirea profitului către angajați.

„În general, aceste companii performează mai bine pentru grupurile minoritare și pentru femei, atunci când sunt conduse de directori cu fiice”, au concluzionat cercetătorii.

Percepția din online

Pe TikTok, zeci de utilizatoare au confirmat din experiența personală că „cei mai buni șefi și colegi sunt tații de fete”. Unele chiar au criticat liderii femei mai în vârstă, pe care le-au perceput drept „invidioase” sau „mai dure” în raport cu tinerele angajate.

„Avem nevoie de șefi care să înțeleagă prin ce trecem”, a explicat una dintre autoarele virale, @selenarezvani, adăugând că „efectul fiicei” nu este doar o impresie, ci un fenomen confirmat de știință.

Un nou criteriu de leadership?

Deși pare un detaliu personal, „efectul fiicei” (daughter effect) începe să fie discutat în mediile de business drept un factor real de schimbare culturală în companii. Tații de fete ar dezvolta o sensibilitate mai mare la egalitatea de gen, la flexibilitate și la echitatea salarială, schimbând modul în care conduc organizațiile.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri