Scandalul „anti-latrină” zguduie piața de retail: instanța a confirmat definitiv amenzile aplicate de ANPC unui mare lanț de magazine, acuzat că a înșelat clienții cu produse alterate, promoții false și etichete mincinoase. Verdictul tranșant marchează o lovitură dură pentru gigantul vizat.
Tribunalul București, Secția a II-a Contencios Administrativ și Fiscal, prin hotărârea nr. 1323/11.04.2025, a respins apelul formulat de SC Mega Image SRL și a menținut sancțiunile aplicate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Amenzile aplicate însumează 45.000 de lei, iar instanța a validat și măsurile complementare dispuse de autoritate.
Fructe și legume alterate – „vizibil compromise”
Judecătorii au reținut că pe rafturi au fost găsite produse vegetale aflate deja în stare de degradare:
„Produsele prezentau deshidratare și schimbarea aspectului, apariția semnelor organoleptice de alterare, modificări ale culorii, consistenței și mirosului, toate vizibile pentru orice cumpărător.”
Instanța a subliniat că nu era necesară expertiza de laborator, întrucât problemele erau „imediat perceptibile de către consumator” și puneau în pericol sănătatea acestuia.
Produse de igienă Zewa și etichete „Odor Block™”
În motivare, judecătorul descrie în detaliu etichetele produselor care promiteau o tehnologie capabilă să „blocheze mirosurile neplăcute”:
„Pe eticheta din hârtie (…) apare mențiunea: ‘Primul produs Zewa cu noua tehnologie de parfum care reduce eficient mirosurile neplăcute (…) pentru ca tu să percepi un miros plăcut de parfum’.”
Instanța a arătat că afirmațiile privind tehnologia Odor Block™ și efectele „anti-latrină” nu au fost susținute de dovezi:
„Astfel de mențiuni, neverificate și imposibil de dovedit, reprezintă practici comerciale înșelătoare.”
Promoții și discrepanțe de preț
Hotărârea mai notează și nereguli la promoțiile din magazine:
diferențe între prețurile afișate la raft și cele percepute la casă, ceea ce contravine legislației de protecție a consumatorilor;
ambalaje care nu reflectau conținutul real, inducând în eroare cumpărătorii.
Concluziile instanței
Mesajul judecătorilor este ferm:
„Mega Image a afectat încrederea consumatorilor și a pus în pericol sănătatea și siguranța economică a acestora, folosind practici de marketing fără fundament real și inducând în eroare publicul prin promisiuni goale.”
„Profitul obținut prin astfel de metode nu poate fi acceptat într-o economie care respectă drepturile consumatorului.”


































Comentează