Ordonanța Trenuleț| La Guvern se fac pregătiri pentru ”o criză economică și socială fără precedent”

Autor: Lucian Negrea, Reporter

Publicat: 22-12-2025 18:41

Article thumbnail

Sursă foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

La Guvern se pregătește celebra OUG Trenuleț, Ordonanța care fixează măsurile pentru anul 2026. Conform draftului intrat în posesia STIRIPESURSE.RO, la Guvern se pregătesc măsuri pentru a preveni o ”criză socială și economică fără precedent”.

Guvernul pregătește OUG Trenuleț: Se adoptă noi prevederi privind creșterea salariului minim

În OUG Trenuleț se vorbește despre riscul unei crize economice și sociale fără precedent

”În considerarea caracterului de stat social al României, astfel cum este consacrat în art. 1 alin. (3) din Constituţia României, republicată, precum şi obligaţiile constituţionale ale statului român de a asigura protecţia cetăţenilor împotriva efectelor unei crize economice şi sociale fără precedent, astfel cum sunt consacrate la art. 47 şi 50 din Constituţia României, republicată, privind asigurarea unui nivel de trai decent prin politici naţionale de egalizare a şanselor,

Având în vedere beneficiul public generat de asigurarea unui nivel ridicat de protecţie a vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor casnici ale căror resurse financiare vor fi afectate negativ de plata facturilor la energia electrică,

Având în vedere adoptarea imediată a cadrului normativ privind politica salarială pentru operatorii economici cu capital de stat în anul 2026 este justificată de existența unei situații excepționale, determinate de riscurile imediate asupra stabilității bugetare și financiare ale statului.

În absența intervenției normative, cheltuielile salariale ale operatorilor economici la care statul este acționar unic, majoritar sau exercită controlul pot genera presiuni suplimentare asupra bugetului general consolidat, cu impact direct asupra deficitului bugetar asumat și asupra capacității statului de a finanța investiții strategice în energie, transport, infrastructură și servicii publice. Lipsa unui mecanism de control și limitare ar crea premisele acumulării de arierate, deteriorării rezultatelor financiare și potențialei afectări a obligațiilor fiscale, ceea ce ar conduce la un risc sistemic pentru finanțele publice.”, se arată în motivarea Guvernului.

Prevederile pregătite în OUG Trenuleț

Art. XXXII Ordonanța de urgență a Guvernului rn.35/2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflaţi în situaţia de sărăcie energetică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 612 din 30 iunie 2025, se modifică, după cum urmează:

1.   La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

”(2) Măsurile de protecție socială se aplică în perioada 1 iulie 202531 decembrie 2026.

2.   La articolul 5 litera d) de la alineatul (2) va avea următorul cuprins:

      ”d) pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. e), f) şi h) - k), la stabilirea venitului lunar realizat se iau în calcul veniturile cumulate realizate în anul anterior solicitării sprijinului; determinarea venitului lunar realizat se efectuează prin împărţirea la 12 a veniturilor realizate cumulate la nivelul anului anterior solicitării sprijinului, stabilite potrivit regulilor prevăzute la lit. a) - c);”

Art. XXXIII -Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) şi art. 9 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, obiectivele de politică salarială aplicabile la fundamentarea şi elaborarea bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 2026 se stabilesc prin prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. XXXIV -(1) Pentru anul 2026, operatorii economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, mențin în plată drepturile de natură salarială la data de 30 noiembrie 2025 pentru numărul de personal realizat la finele acestui an, la care se vor adăuga sumele reprezentând creșterea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2026 şi a celorlalte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul care intră sub incidenţa acestor reglementări, concomitant cu îndeplinirea următoarelor cerinţe cumulative:

a) să nu majoreze/indexeze sau, după caz, să nu prevadă alte mecanisme de creştere salarială în cursul anului 2026, pentru drepturile reprezentând salarii aflate în plată la data de 30 noiembrie 2025;

b) menţinerea în anul 2026 a nivelului drepturilor de hrană/indemnizaţiilor de hrană/tichetelor de masă/normelor de hrană şi altor drepturi de natură salarială similare aflate în plată la data de 31 decembrie 2025, acordate conform prevederilor legale;

c) valoarea mesei calde acordate pentru salariaţii care îşi desfăşoară activitatea cel puţin 50% din timpul de lucru în subteran să nu depăşească suma de 35 lei net pentru fiecare zi lucrată, indiferent de salariul net lunar obţinut. În cazul în care nu se poate asigura masa caldă conform condiţiilor legale specifice, operatorii economici pot acorda contravaloarea în bani a acesteia sau tichete de masă în cuantum de 35 lei pentru fiecare zi lucrată;

d) menţinerea în plată a nivelului premiilor, primelor, bonusurilor, bonificaţiilor şi a altor drepturi de natură salarială, aflate în plată în anul 2025, acordate conform prevederilor legale, cu excepţia cheltuielilor sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul operatorilor economici care au înregistrate pierderi contabile din anii precedenţi şi planifică pierderi în anul 2026, cu condiţia reducerii pierderilor realizate la data de 31 decembrie 2025 cu cel puţin 5% faţă de nivelul realizat la data de 31 decembrie 2025, sau menţinerea în plată a nivelului premiilor, primelor, bonusurilor, bonificaţiilor şi a altor drepturi de natură salarială, aflate în plată în anul 2025, acordate conform prevederilor legale în cazul operatorilor economici care nu au pierderi contabile din anii precedenţi şi nu planifică pierderi în anul 2026, cu excepţia sumelor ce reprezintă participarea salariaţilor la profit şi a cheltuielilor sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

(2) În anul 2026 operatorii economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pot crește cheltuielile de natură salarială față de nivelul realizat în anul 2025 cu sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente cu maximul indicelui mediu de creştere a preţurilor prognozat pentru anul 2026, pe baza unei analize temeinic justificate, după aprobarea de către Guvern prin Memorandum. Creșterile se pot acorda începând cu luna următoare aprobării Memorandumului şi nu pot depăşi lunar nivelul acestui indice. Pot solicita aprobarea Guvernului următorii operatori economici:

a) care nu au înregistrat pierderi și plăţi restante la data de 31 decembrie 2025 și nu prevăd  în anul 2026 pierderi și plăţi restante;

b) care au înregistrat pierderi şi/sau plăţi restante la data de 31 decembrie 2025  și prevăd reducerea pierderilor realizate la data de 31 decembrie 2025 cu cel puţin dublul sumelor programate pentru majorarea cheltuielilor de natură salarială, precum şi reducerea plăţilor restante cu cel puţin 20% faţă de nivelul realizat la data de 31 decembrie 2025, după caz;

c) care au beneficiat de subvenții/transferuri în anul 2025 pentru activitatea operațională de la bugetul de stat/local, după caz, cu condiția ca sumele reprezentând creșteri salariale conform lit.a) si b) să fie suportate din venituri proprii, cu reflectarea în creșterea acestora în mod corespunzător.

(3) În anul 2026, operatorii economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pot ocupa posturile vacante existente la finele anului 2025, conform procedurilor existente la nivelul acestora, cu majorarea corespunzătoare a cheltuielilor de natură salarială, după aprobarea de către Guvern prin Memorandum, pe baza unei analize temeinic justificate, tinând cont de cel puțin următoarele aspecte:

a) Operatorii economici care în anul 2025 nu au înregistrat pierderi și plăţi restante la data de 31 decembrie 2025, cu condiţia să nu prevadă în anul 2026 pierderi și plăţi restante;

b) Operatorii economici care au înregistrat pierderi şi/sau plăţi restante la data de 31 decembrie 2025, cu condiția ca aceste sume să se reflecte în creșterea veniturilor din exploatare în mod corespunzător.

(4) În anul 2026 operatorii economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare pot creşte numărul de personal faţă de cel realizat în anul 2025 şi cheltuielile de natură salarială aferente, numai în cazul dezvoltării activităţii acestora, după aprobarea de către Guvern prin Memorandum, pe baza unei analize temeinic justificate, tinând cont de cel puțin următoarele aspecte:

a) Operatorii economici care în anul 2025 nu au înregistrat pierderi și plăţi restante la data de 31 decembrie 2025, cu condiţia, să nu prevadă în anul 2026 pierderi și plăţi restante;

b) Operatorii economici care au înregistrat pierderi şi/sau plăţi restante la data de 31 decembrie 2025, cu condiția ca aceste sume să se reflecte în creșterea veniturilor din exploatare în mod corespunzător.

(5) Memorandumurile prevăzute la alin.(2)-(4) vor fi iniţiate de către autoritatea publică tutelară sub care aceştia îşi desfăşoară activitatea şi aprobate de către Guvern.

(6) În cazul regiilor autonome şi al societăţilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale, memorandumurile prevăzute la alin.(2)-(4) vor fi inițiate de autorităţile publice tutelare şi avizate de Ministerul Finanţelor.

(7) În cazul regiilor autonome şi al societăţilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice locale, memorandumurile prevăzute la alin. (2)-(4) vor fi iniţiate, în condițiile legii, de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, ca urmare a solicitării justificate a autorităţii publice tutelare, și supuse aprobării Guvernului.

(8) Operatorii economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare pot ocupa, conform procedurilor existente la nivelul acestora, posturile care pe parcursul anului 2026 devin vacante.

(9) Cheltuielile prevăzute la alin. (1)-(4) vor fi evidenţiate distinct în anexele de fundamentare ale bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2026.

(10) Creşterea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în anul 2026 nu influenţează creşterea salariului de bază peste nivelul salariului de bază minim brut.

(11) Nerespectarea de către conducerea executivă a operatorilor economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, a prevederilor alin.(1)-(4) constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 60.000 lei.

(12) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (11) se face de către persoane împuternicite prin ordin al ministrului finanțelor.

(13) Contravenţiilor prevăzute la alin. (11) îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

(14) În cazul contravenţiilor prevăzute la alin.(11) nu sunt aplicabile dispoziţiile art. 28 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri