O pană de curent de amploare produsă în San Francisco la începutul acestei luni, care a dus la blocarea mai multor robotaxiuri Waymo şi la perturbarea traficului, a reaprins dezbaterea privind gradul de pregătire a vehiculelor autonome pentru situaţii majore de urgenţă, precum cutremurele sau inundaţiile, transmite Reuters, potrivit news.ro
Potrivit imaginilor apărute pe reţelele sociale, taxiurile autonome operate de Waymo, divizia de vehicule fără şofer a Alphabet, au rămas blocate în intersecţii, cu luminile de avarie pornite, după ce semafoarele au încetat să funcţioneze în urma unui incendiu la o substaţie a companiei PG&E.
Incidentul, produs pe 20 decembrie, a lăsat fără electricitate aproximativ o treime din oraş. Waymo a suspendat temporar operaţiunile şi le-a reluat o zi mai târziu.
Evenimentul a generat noi apeluri pentru o reglementare mai strictă a industriei, aflate în plină expansiune, în condiţiile în care alte companii, precum Tesla şi Zoox, subsidiară a Amazon, îşi extind serviciile de robotaxi în mai multe oraşe.
”Dacă un operator gestionează greşit o pană de curent, autorităţile sunt neglijente dacă nu cer dovezi clare că scenarii precum un cutremur vor fi tratate corespunzător”, a declarat Philip Koopman, profesor de inginerie informatică la Universitatea Carnegie Mellon şi expert în tehnologii autonome.
Waymo a transmis marţi că vehiculele sale sunt concepute să trateze semafoarele nefuncţionale ca intersecţii cu patru opriri, însă în anumite situaţii solicită confirmări suplimentare. Compania a precizat că, deşi robotaxiurile au traversat cu succes peste 7.000 de intersecţii fără semafoare în acea zi, pana de curent a generat un volum concentrat de solicitări de confirmare, ceea ce a dus la întârzieri şi la congestionarea unor străzi deja aglomerate.
Operatorii de robotaxi-uri din întreaga lume folosesc într-o anumită măsură asistenţa umană de la distanţă, cunoscută în industrie drept „teleoperare”, pentru a monitoriza şi controla vehiculele.
Waymo dispune de o echipă de operatori umani care intervin atunci când sistemul întâmpină situaţii neobişnuite. Totuşi, experţii avertizează că această soluţie are limite.
”Scopul operaţiunilor la distanţă este ca oamenii să intervină atunci când sistemul nu reacţionează corespunzător”, a spus Missy Cummings, directoarea Centrului pentru Autonomie şi Robotică al Universităţii George Mason şi fost consilier al autorităţii americane pentru siguranţă rutieră. Ea a subliniat că guvernul federal ar trebui să reglementeze explicit aceste operaţiuni şi să impună soluţii de rezervă pentru situaţii de avarie majoră.
Autorităţile din California au anunţat că analizează incidentul. Departamentul pentru Vehicule Motorizate (DMV) şi Comisia pentru Utilităţi Publice din California, care acordă autorizaţii pentru testarea şi operarea comercială a robotaxiurilor, au declarat că discută cu Waymo şi alţi producători despre procedurile de răspuns în caz de urgenţă şi pregătesc reguli care să asigure standarde ridicate de siguranţă, responsabilitate şi reacţie rapidă.
Industria vehiculelor complet autonome s-a confruntat deja cu dificultăţi majore, investiţii ridicate şi reacţii negative ale publicului după accidente grave.
În 2023, autorităţile au retras autorizaţia serviciului Cruise, aparţinând General Motors, după un accident în care un robotaxi a târât un pieton, ceea ce a dus ulterior la oprirea activităţii companiei.
Între timp, robotaxiurile revin în centrul atenţiei. Tesla a lansat recent un serviciu de acest tip în Austin, Texas, iar Waymo, care operează în prezent peste 2.500 de vehicule în San Francisco Bay Area, Los Angeles, Phoenix, Austin şi Atlanta, accelerează extinderea.
Compania a anunţat că îşi ajustează procedurile stabilite în fazele iniţiale de testare şi implementează actualizări care să permită vehiculelor să recunoască explicit situaţiile de pană de curent şi să navigheze mai decisiv.
Atât Koopman, cât şi Cummings consideră că, odată cu creşterea dimensiunii flotelor, operatorii de robotaxi ar trebui să fie supuşi unor cerinţe suplimentare de autorizare.
”Dacă ar fi fost un cutremur, ar fi fost o problemă serioasă. Acesta este doar un prim semnal de avertizare.”, a spus Koopman.





























Comentează