Ministerul Culturii face, miercuri seară, noi precizări şi clarificări cu privire la proiectul de modificare a Legii privind dreptul de autor şi drepturile conexe, după ce mai mulţi actori au ridicat îngrijorări. ”Sunt necesare soluţii legislative care să garanteze un just echilibru pentru toate categoriile de autori şi titulari de drepturi”, transmit oficialii ministerului, precizând că se va asigura tratament egal pentru toate categoriile de autori şi se garantează faptul că nivelul remuneraţiilor încasate de autori nu va fi inferior celui din prezent, notează news.ro.
Ministerul Culturii a transmis, miercuri seară, noi clarificări, după ce 43 de actriţe şi actori au transmis o scrisoare în care ridică mai multe îngrijorări cu privire la proiectul de modificare a Legii privind dreptul de autor şi drepturile conexe.
”Principalul scop al acestui act normativ îl reprezintă conformarea României la avizul motivat al Comisiei Europene privind gestiunea colectivă a dreptului de comunicare publică a operelor muzicale. Corelativ acestui demers, sunt necesare soluţii legislative care să garanteze un just echilibru pentru toate categoriile de autori şi titulari de drepturi, soluţii care să corecteze şi să rezolve aspectele problematice ale gestiunii colective la nivel naţional – inclusiv cele semnalate de Dvs”, transmis oficialii ministerului.
”Nu există temei pentru a crede că lucrurile nu vor funcţiona corect şi productiv”
Potrivit acestora, de mai bine de 20 de ani, gestiunea colectivă facultativă a operelor, producţiilor şi prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual a asigurat respectarea drepturilor şi titularilor de drepturi din România.
”Nu există temei pentru a crede că lucrurile nu vor funcţiona corect şi productiv şi în cazul operelor muzicale, pentru că extinderea acestei modalităţi de gestionare şi la comunicarea publică a operelor muzicale:
a) asigură egalitatea de tratament pentru toate categoriile de autori (muzică, audiovizual, opere scrise şi de artă plastică)
şi
b) garantează faptul că nivelul remuneraţiilor încasate de autori nu va fi inferior celui din prezent”, a mai transmis Ministerul Culturii.
Potrivit datelor transmise de instituţie, prevederile din această reglementare, care securizează drepturile autorilor şi titularilor de drepturi, vizează următoarele:
a) Respectarea voinţei autorului. Fiecare creator decide liber între: gestiunea individuală (directă sau prin intermediul unui impresar), organisme de gestiune colectivă (OGC) sau entităţi independente (EGI), o practică obişnuită în industria muzicală europeană;
b) Protecţia Remuneraţiilor. Scăderea nivelului remuneraţiilor colectate invocată de organismele de gestiune colectivă vizează cel mult comisionul de administrare. În niciun caz nu aduce atingere veniturilor efective ale autorilor, care vor continua să încaseze remuneraţiile conform opţiunii liber exprimate (gestiune individuală sau reprezentarea prin intermediul unui organism de gestiune colectivă sau al unei entităţi de gestiune independentă);
c) Instituirea unei prezumţii de utilizare a repertoriului gestionat de OGC în cazul drepturilor gestionate colectiv facultativ;
”Gestiunea colectivă facultativă presupune faptul că organismele de gestiune colectivă reprezintă numai membrii proprii, fără a avea posilitatea să autorizeze şi utilizarea repertoriului autorilor şi titularilor care nu sunt membri ai acestora (nu au acordat mandat direct)”, precizează ministrerul.
Reguli clare prezentate de minister
Potrivit acestuia, în aceste cazuri, a fost instituită o prezumţie de utilizare a repertoriului gestionat de OGC, care operează NUMAI DACĂ:
* autorul sau titularii drepturilor de autor şi conexe NU informează în prealabil organismul de gestiune colectivă (inclusiv prin prezentarea documentelor relevante conform prevederilor statutare) despre autorizarea directă a unei terţe persoane (juridice);
* utilizatorii NU fac dovada deţinerii autorizării directe prin prezentarea contractului încheiat cu autorii sau titularii de drepturi, fie direct, fie prin intermediari.
d) includerea, pentru prima dată, în cuprinsul Legii a unui capitol distinct, referitor la drepturile şi obligaţiile utilizatorilor. În opinia iniţiatorilor, concordantă cu directivele europene în materie, relaţia dintre autori şi titulari, pe de o parte şi utilizatori, pe de altă parte, intermediată în majoritatea cazurilor de organismele de gestiune colectivă, trebuie să fie una corectă, deschisă, echilibrată. Operele şi alte obiecte protejate generează remuneraţii ca urmare a utilizării, fapt ce presupune înţelegere, comunicare bazată pe respect şi bună-credinţă între cele două categorii;
e) în domeniul ambiental să existe o metodologie unică şi un organism comun de colectare;
”În prezent, existenţa mai multor colectori şi a celor patru metodologii distincte aplicabile în ambiental, a generat birocraţie, incoerenţe şi o bază de plătitori sub potenţial. Organismele de gestiune colectivă au pornit de la prezumţia de rea-credinţă în relaţia cu utilizatorii, fără a încerca să pună în practică un GHIŞEU UNIC, menit să reducă birocraţia şi să asigure eficienţă şi transparenţă”, arată Ministerul Culturii.
"Noul sistem impune un mecanism cu o bază mare de utilizatori plătitori"
Instituţia explică faptul că noul sistem impune un mecanism cu o bază mare de utilizatori plătitori, care achită remuneraţii rezonabile în raport cu valoarea economică şi ponderea utilizării.
”Utilizatorii naţionali vor obţine licenţa de la un singur organism comun de colectare pentru un repertoriu vast (naţional şi internaţional) şi vor achita remuneraţiile printr-un sistem de facturare unică. Noul sistem elimină situaţiile extreme (precum reclasificarea mijloacelor de transport) şi se aliniază deciziilor CJUE care se opun unei simple prezumţii de comunicare publică bazată pe prezenţa instalaţiilor de sonorizare. Înfiinţarea acestui „ghişeu unic” (one stop shop) este aliniată bunelor practici europene, precum structura de colectare ICE (formată din PRS – UK, STIM – Suedia, GEMA – Germania), UNISONO (Belgia), BUMASTEMRA (Olanda) sau TheMusicLicense (UK) care demonstrează succesul colectării unitare, cu costuri administrative mai mici (ceea ce înseamnă mai mulţi bani pentru titulari)”, se mai arată în precizările Ministerului Culturii.
f) obligaţia organismelor de gestiune colectivă de a iniţia (după ani şi ani de amânări) negocierile pentru metodologiile al căror obiect îl reprezintă drepturile gestionate colectiv facultativ, în acord cu dispoziţiile art. 146 alin. (1) lit. a) – i) din Legea nr. 8/1996.
”Practica ultimilor ani a arătat că doar schimbarea modalităţii de gestionare colectivă a drepturilor este insuficientă, atât timp cât metodologiile rămân neschimbate. În cadrul negocierilor, atât organismele de gestiune, cât şi utilizatorii stabilesc de comun acord condiţiile care garantează părţilor funcţionarea sistemului, în beneficiul titularilor de drepturi”, arată ministerul.
Nu va avea loc o nouă dezbatere în această perioadă a sărbătorilor
Potrivit reprezentanţilor instituţiei citate, aceste măsuri au un impact direct asupra activităţii artiştilor, într-un mod pozitiv.
”Ministerul Culturii este consecvent principiilor enunţate cu prilejul dezbaterilor publice organizate pe această temă, începând din vara acestui an. Ca atare, proiectul OUG va fi susţinut mai departe; din păcate, noi - iniţiatorii, nu vedem posibilă o nouă dezbatere în această perioadă a sărbătorilor, cu atât mai mult cu cât amânarea adoptării, după data de 30 decembrie 2025, înseamnă iminent răspunderea în faţa Curţii de Justiţie a UE”, se mai arată în comunicat.
Reprezentanţii ministerului apreciază că ”este firesc să existe opinii diferite”.
”Suntem convinşi că nu trebuie sa existe tratamente diferenţiate pentru diferite categorii de artişti, că legea nu depinde de popularitate si rating, că interesul tuturor este luat în considerare şi nu prevalează priorităţile unor entităţi. Acţionăm cu respect pentru toţi artiştii şi vă mulţumim că, înţelegând importanţa demersului, puteţi fi asiguraţi de corectitudinea deciziilor”, se mai arată în comunicatul citat.





























Comentează