"Jurnalismul şi muzica. Festivalul Internaţional George Enescu" a fost tema unei dezbateri găzduite de Institutul Cultural Român (ICR), preşedintele Institutului, Liviu Jicman, evidenţiind rolul esenţial al jurnaliştilor în relaţia dintre evenimentul cultural şi public şi pledând pentru încurajarea şi dezvoltarea acestei specializări în prezent.
"Rolul jurnalistului este unul esenţial, în general, în toată munca noastră în domeniul culturii, pentru că prin dumneavoastră ajungem la public. Şi de aceea am continuat această serie - 'Calendarul Internaţional al Artelor" şi, practic, toate evenimentele de anul acesta, din această serie, le-am dedicat jurnalismului cultural. În contextul colaborării pe care o avem cu Festivalul Internaţional 'George Enescu' şi a parteneriatului cu ARTEXIM, am propus această întâlnire care reuneşte jurnalişti din ţară şi din străinătate, prezenţi la festival, pentru că un eveniment de anvergură aşa cum este Festivalul Internaţional 'Enescu' nu ar putea avea o vizibilitate internaţională fără jurnaliştii culturali. Şi cred că trebuie să ne gândim cum încurajăm, cum dezvoltăm atât şcoala de jurnalism, cât şi această specializare în lumea prezentă", a declarat Liviu Jicman pentru AGERPRES.
Gilda Lazăr, director de comunicare pentru Festivalului Internaţional 'George Enescu', a subliniat că o prioritate a organizării festivalului a constituit-o creşterea expunerii manifestării în media internaţionale şi social-media.
"Ne bucurăm să vedem rezultatele. Sunt peste 60 de jurnalişti străini prezenţi la festival. (...) Este o prezenţă masivă şi sperăm să avem o acoperire importantă în principalele publicaţii specializate de muzică, pentru că acest festival merită promovat. Este, într-adevăr, cel mai mare din Europa, atunci când vine vorba despre concentrare. Aţi văzut că sunt zile şi cu şase concerte - duminicile, şi cu cinci - sâmbăta. În total, peste 100 de concerte în Bucureşti. Foarte multe evenimente conexe, plus mese rotunde, dezbateri, expoziţii", a declarat Gilda Lazăr pentru AGERPRES.
Marius Constantinescu, jurnalist şi scriitor, a evidenţiat că rolul jurnalistului cultural este acela "de a trage de mână şi de mânecă" publicul, într-un mod cât se poate de "creativ şi zglobiu", arătându-i că muzica şi fenomenul cultural pot fi "lucruri extrem de atractive".
"Dacă e să ne gândim la definiţia jurnaliştilor, care, într-o perioadă, erau văzuţi drept nişte 'Watch Dogs', cred că jurnalistul cultural poate să fie şi el un fel de 'Watch Dog', dar care nu muşcă, ci care vine şi îţi aduce un fel de căţel simpatic, pe care poţi să-l mângâi, pentru că îţi face plăcere şi îţi face şi bine în acelaşi timp", a spus jurnalistul.
El a mai spus că, în acoperirea mediatică a Festivalului 'Enescu', a remarcat "o pedală intens apăsată pe zona de online, ceea ce e foarte bine", dar nu "o importanţă dată jurnalistului cultural, în modul clasic al sintagmei".
"Nu ştiu dacă e nevoie de o rezolvare. Cred că este un nou mod de a pune problema, cred că este o adaptare la timpurile pe care le trăim, însă, cred că e interesant de văzut, întotdeauna, că lucrurile pot funcţiona în colaborare, 'unii cu alţii', şi nu 'unii şi alţii', pentru că, până la urmă, cred că avem acelaşi interes, acela de a duce informaţia culturală, pe care mulţi o considerăm valoroasă şi utilă, publicului pe care îl avem: cititori, ascultători, telespectatori, utilizatori de net", a adăugat Marius Constantinescu.
Cristina Comandaşu, critic muzical şi realizator de radio, consideră că "dacă jurnalismul muzical nu ar exista, nici tot ce se aude pe sunet, legat de Festivalul 'Enescu' nu s-ar fi ascultat", întreaga societate românească fiind "mai săracă, lipsită de un izvor de stare de bine, de cultură, de bunăstare spirituală în general".
"Aşa că, deşi pare că jurnalismul în general astăzi nu mai contează, într-o eră a influencerilor şi a reţelelor sociale, jurnalismul de calitate este, de fapt, esenţial, şi poate chiar cu atât mai important în zilele noastre. (...) Cred că ar trebui să tragem un semnal de alarmă că sprijinirea jurnalismului şi a jurnalismului cultural în general este esenţială", a declarat Comandaşu.
Gilles Charlassier (Classicagenda.fr, Franţa) a evidenţiat că organizarea, azi, a Festivalului 'Enescu', pe care l-a numit "un fel de punct de întâlnire european", care are loc "într-un context particular, din cauza ameninţării Rusiei", reprezintă "o modalitate de a reafirma, într-o manieră puternică, identitatea noastră europeană comună".
"Numeroase orchestre sunt prezente aici pentru a onora muzica lui Enescu, şi implicit, pentru a reafirma identitate noastră europeană comună", a declarat jurnalistul pentru AGERPRES.
El a deplâns afectarea din cauze economice a jurnalismului şi în general a jurnalismului cultural.
"Vorbim de riscuri economice, ecologice şi, în egală măsură, de riscuri politice - mă refer aici la Rusia şi, în acest context defavorabil pentru meseria noastră, dezvoltarea AI fragilizează munca jurnaliştilor, sensul pe care dorim să îl dăm muncii noastre şi chiar sensul intelectual şi social al societăţii prezente", a spus jurnalistul francez.
Laurent Bury (Concertclassic.com, Franţa) consideră că pentru jurnaliştii culturali este "o onoare şi o datorie" de a putea să prezinte evenimentul cultural cu posibilităţile de care dispun.
"Este pentru prima oară când vin la Festivalul 'Enescu', prima dată când vin la Bucureşti şi sunt încântat să fi fost invitat. Nu pot decât să admir prezenţa atâtor formaţii muzicale, cu un program atât de bogat, într-o vreme în care bugetele culturii sunt diminuate. Nu ştiu cum e în România, dar pot să vă spun că în Franţa situaţia e teribilă, mari instituţii muzicale, precum Opera din Paris, dar şi din tot restul Franţei, esenţiale pentru cultura franceză, suferă din cauza diminuării numărului de spectacole sau de reprezentaţii. Şi iată de ce este de remarcat că, în ciuda unor asemenea probleme, un eveniment precum Festivalul 'Enescu' are loc", a declarat Laurent Bury pentru AGERPRES.
La dezbatere, organizată de de ICR, prin Centrul Naţional al Cărţii, şi în parteneriat cu Artexim, au mai luat parte personalităţi ale jurnalismului internaţional acreditate la Festivalul Internaţional "George Enescu": Peter Quantrill (Bachtrack.com şi OperaWire.com, Marea Britanie), Vincent Guillemin (Resmusica.com, Franţa), David Zsoldos, CEO şi fondator Papageno.hu, preşedintele Consiliului Muzical Maghiar (Ungaria).
Cea de-a XXVII-a ediţie a Festivalului Internaţional "George Enescu" are loc, în Bucureşti şi în ţară, până pe 21 septembrie. În acest an, manifestarea are ca temă aniversările - "Celebrations" - în contextul în care se împlinesc 70 de ani de la moartea marelui compozitor.
Agenţia Naţională de Presă AGERPRES este partener media de tradiţie al evenimentului.


































Comentează