Noul Guvern Marcel Ciolacu (PSD-PNL) încearcă să convingă lanțurile de magazine să scadă prețurile la alimentele de bază precum carnea, pâinea, uleiul, făina, lactatele, laptele.
Premierul Marcel Ciolacu s-a consultat marți, la Palatul Victoria, cu liderii rețelor comerciale din sectorul alimentar, pentru a găsi un „mecanism funcțional” de reducere a prețului la produsele alimentare de bază.
Marile rețele comerciale „și-au exprimat acordul de principiu cu stabilirea unui asemenea mecanism” și până joi ar trebui să se stabilească detaliile concrete și modul de aplicare, potrivit unui comunicat de presă emis de Guvern la finalul întâlnirii.
Nu este o plafonare de preț
Dar care este formula de scădere a prețului?
- „Sunt două mecanisme de bază. Unul este limitarea adaosului comercial pe tot lanțul, de la producător la raft, ce cumpărăm în magazin. Și al doilea lucru este suspendarea pe o perioadă limitată a taxelor pe care le impun marii retaileri, care intră în componența acestor prețuri. Sunt lucruri pe care alte state membre au reușit să le facă”, a explicat marți, la Antena 3, ministrul Economiei, Radu Oprea (PSD).
- „Atenție, nu este o plafonare de preț. Nu comparați cu Ungaria, că este o altă filozofie. Nu este vorba de plafonare de preț, este vorba de limitarea adaosului comercial pe câteva dintre produse, nu pe toate produsele. Și această limitare, pe o perioadă de timp, poate fi realizată, așa cum a fost deja realizată și în alte state membre. Nu comparați cu Ungaria, comparați cu Franța, dacă vreți. A fost, să zicem așa, o înțelegere între Guvern și marile lanțuri de magazine în Franța, să scadă anumite prețuri la produsele de bază. Și s-au conformat”, a adăugat acesta.
Cum a reușit Franța?
În Franţa, a doua cea mai mare economie din zona euro, preţurile alimentelor au crescut vertiginos după ce retailerii de alimente au convenit o creştere medie cu 10% a preţurilor sub pretextul costurile de producţie mai ridicate.
Ministrul francez al finanțelor s-a declarat scandalizat de practica marilor rețele de magazine alimentare, el spunând că mediul privat transferă către clienți toate costurile.
- „Nu înţeleg de ce atunci când cresc preţurile firmele le transferă imediat către consumatori, dar când scade preţul grâului, este nevoie de trei luni pentru un declin al preţului pastelor. Este inacceptabil", a declarat ministrul francez al Finanţelor, Bruno Le Maire.
Astfel că Guvernul francez a amenințat mediul privat că ar putea folosi măsuri fiscale pentru recuperarea profiturilor industriei alimentare, dacă nu scad prețurile.
Iniţial, Guvernul de la Paris dorea ca marile lanţuri de magazine, precum Carrefour și Auchan să vândă un coş de aproximativ 50 de produse de bază la preţuri reduse, începând de luna viitoare.
Cu toate acestea, inițial doar micile lanţuri, precum Lidl şi Systeme U s-au declarat de acord cu iniţiativa Guvernului francez, care nu este obligatorie. Marii retaileri, precum Carrefour, doar au îngheţat preţurile la unele produse.
Prima reducere
În prima fază, în februarie-martie, retailerii francezi au fost de acord să ofere cel mai mic preţ posibil la produsele alimentare de bază și s-a intrat într-un "trimestru anti-inflaţie", până în luna iunie. Produsele care au beneficiat de reducere au putut fi ales în mod liber de distribuitori şi au putut varia de la o regiune la alta. Produsele au fost identificate graţie unui logo care include tricolorul francez şi sloganul "trimestru anti-inflaţie".
Directorul general de la Carrefour SA, Alexandre Bompard, le-a spus jurnaliştilor că reducerile de preţuri vor fi decise de fiecare lanţ în parte şi vor viza în principal produsele de tip marcă proprie, pentru care există cea mai mare marjă de manevră.
A doua reducere
Ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, a anunţat că începând cu luna iulie 75 de reprezentanţi ai industriei alimentare s-au angajat să reducă preţurile la sute de produse și dacă îşi încalcă promisiunea riscă sancţiuni financiare.
Potrivit acestuia, pastele, carnea de pasăre şi uleiul se vor afla printre produsele ale căror preţuri vor fi reduse. El a făcut anunţul la o zi după ce s-a întâlnit cu reprezentanţii a 75 de companii care produc şi vând 80% din ceea ce mănâncă francezii.
Acesta a adăugat că "la anumite produse la care au scăzut preţurile engros, va urma o scădere a preţurilor cu amănuntul, cu 2%, 3%, 5%, poate chiar cu 10%".






























Comentează