Forumul EUROSFAT 2025 - România la răscruce: poate deveni hub logistic al Europei sau rămâne doar o țară de tranzit?

Autor: Nicoleta Nicolau

Publicat: 24-09-2025 08:33

Actualizat: 24-09-2025 08:58

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

Cea de-a XIII-a ediție a Forumului EUROSFAT – cel mai mare forum anual de afaceri europene din România – a adus în prim-plan una dintre temele fierbinți ale momentului: transportul și logistica sustenabilă în Europa Centrală și de Est (CEE). Panelul dedicat a scos la iveală nu doar problemele cronice ale infrastructurii românești, ci și soluțiile prin care țara noastră ar putea să își valorifice poziția strategică și să devină un jucător regional de prim rang.

De la politică la antreprenoriat, de la legislație la digitalizare, de la fiscalitate la inovație și parteneriate public-privat, fiecare vorbitor a pus pe masă un unghi diferit, dar complementar.

Primul a deschis discuția vicepreședintele Senatului, Mihai Coteț (PNL), care a cerut ca infrastructura să devină proiect de țară, nu temă de campanie. „Dacă vrem să schimbăm ceea ce nu funcționează, trebuie să ne implicăm direct. România are nevoie de proiecte mari și continue, indiferent de cine e la guvernare.”

A urmat George Gima (USR), vicepreședinte în Comisia pentru cultură și media a Camerei Deputaților, care a adus în discuție digitalizarea și logistica integrată: „Un cadru legislativ coerent care să favorizeze investițiile în tehnologie este vital. Fără reguli clare și stimulente, companiile nu vor putea face pasul decisiv spre competitivitate.”

Tonul cel mai direct l-a avut însă Dan-Virgil Pascu, vicepreședinte al Consiliului Concurenței, care a avertizat că România nu mai are timp de pierdut: „Ne aflăm într-o competiție directă cu Statele Unite și China. Din păcate, Uniunea Europeană nu mai stă la fel de bine ca acum 10-15 ani. Avem dezavantaje majore la costul energiei și în adoptarea noilor tehnologii.” El a punctat și una dintre marile anomalii din piața de transporturi de marfă: „În România e mai ieftin să transporți pe asfalt decât pe calea ferată sau pe apă. Suntem o excepție negativă în UE, iar fiscalitatea împovărătoare descurajează exact formele de transport mai curate.”

Dinspre mediul privat, Lucian Baltaru, CEO Sameday, a oferit exemplul concret al inovației în transport, din segmentul de last mile, adică ultima verigă a livrării de produse direct consumatorului: „Transportul verde nu înseamnă doar camioane electrice. Putem reduce amprenta de carbon cu 20-40% doar optimizând fluxurile. Un colet ridicat de la un easybox are o amprentă de carbon cu până la 95% mai mică decât unul livrat la ușă.” Baltaru a explicat cum un curier care alimentează puncte de livrare procesează de șase ori mai multe colete decât unul care bate din ușă în ușă, dovadă că sustenabilitatea poate aduce și eficiență.

În final, mesajul comun al panelului a fost acela că România are atuuri, precum acces la Marea Neagră prin portul Constanța, faptul că o treime din Dunăre este pe teritoriul țării noastre, dar și avansul înregistrat pe infrastructura rutieră de mare viteză.

Dezbaterile de la EUROSFAT au avut loc într-un moment simbolic: România marchează 18 ani de apartenență la Uniunea Europeană. În acest context, mesajul central din cadrul evenimentului a fost că integrarea europeană nu mai poate fi doar un proiect bifat, ci trebuie dublată de investiții reale și parteneriate eficiente pentru ca România să-și joace rolul de actor regional.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri