„Trebuie să le acordăm marilor companii tech un regim favorabil sau mai bun față de statele în care ele sunt acum, astăzi, situate”, spune vineri fostul ministru al Economiei şi Finanţelor, Eugen Teodorovici. Declarațiile fostului ministru pentru Mediafax vin în contextul în care analiștii financiari au declarat că bugetul de stat ar putea fi suplimentat dacă s-ar introduce o taxă specială pe veniturile din publicitate ale marilor platforme digitale.
„Noi avem astăzi un impozit profit în România de 16%. Există o directivă europeană care spune că în țările în care se desfășoară activitatea pot impozita companiile cu o cifră de afacere de peste 750 milioane de euro cu până la 15%. Aici, la noi în România, este o oarecare contradicție. Noi avem 16%; asta înseamnă că trebuie să facem o derogare, deci să modificăm codul fiscal și să prevedem o astfel de posibilitate de de variație a impostului pe profit sau un impozit progresiv, o abordare de genul acesta”, declară Teodorovici.
El subliniază, însă, că în ceea ce privește măsurile de reducere a deficitului bugetar, politicienii „sunt puși doar pe tăiat și nu pe identificat soluții”.
„Trebuie să le acordăm (marilor companii, n.r.) un regim favorabil sau mai bun față de statele în care ele sunt acum, astăzi, situate. În România, eu aș fi scăzut impostul pe profit în zona companiilor de la 16% cât este astăzi, la 10%. Asta o spun și pentru faptul că avem vecinii, uitați-vă la Bulgaria, care are un impozit pe profit de 10% și atunci noi trebuie să ne uităm și la posibila concurență a altor state care încearcă să atragă înaintea noastră investitorii din acele state”, mai precizează fostul ministru.
În opinia sa, „când tu crești, atragi investiția în România, mărești masa de impozitare, recuperezi, practic, reducerea din prima fază și după aceea vei avea mai mult la bugetul de stat încasat din impozitul pe profit”.
„(Această strategie, n.r.) mă lăsa pe mine, ca stat, să și fac o analiză la nivel european cu mariele companii care se încadrează la acea prevedere a directivei europene și să am o discuție, unul la unul, să fac înainte o flexibilitate în codul fiscal pentru a avea astfel de posibilități legale de a aduce în România mairele companii și atunci, de la caz la caz, discutam cu fiecare, de exemplu, dacă este Irlanda, care oferă Google sau alte companii mari, să spunem că acolo avea un impozit pe profit de 14%. Noi, România, având deja 10%, puteam să mă duc în sus peste acel 10% flat din România, dar foarte bun pentru acea companie”, explică Teodorovici.
El subliniază că atunci când „acea companie pleca din Irlanda în România, eu încasam și pe această zonă mai mult și adunat cu ce aș fi adunat în plus ca urmare a creșterei masei impozabile, aveam deja un foarte mare plus la buget din impozitul pe profit și desigur, activitățile acelei companii în România și multe, multe alte beneficii”.
Bugetul de stat ar putea fi suplimentat dacă s-ar introduce o taxă specială, de 10%, pe veniturile din publicitate ale marilor platforme digitale, precum Facebook, Google și TikTok, companii care, în prezent, raportează venituri infime în România sau, uneori, deloc, potrivit informațiilor furnizate joi de analiștii Ziarului Financiar. Un demers similar se află în faza legislativă în Germania, beneficiind de un sprijin public semnificativ.


































Comentează