Ceea ce părea o industrie în plină expansiune pe piața transportului alternativ din România se dovedește, pas cu pas, o veritabilă mină de aur pentru evazioniști. Procurorii anticorupție au făcut publice noi detalii într-un dosar uriaș care vizează mai multe firme de ride-sharing și coordonatorii lor, acuzați că au prejudiciat bugetul de stat cu zeci de milioane de lei.
După ce, cu câteva zile în urmă, cinci persoane au fost trimise în judecată pentru evaziune fiscală, dare de mită și spălare de bani, acum DNA anunță o nouă etapă: doi administratori de firme din domeniu au fost puși sub acuzare și unul dintre ei a fost reținut pentru 24 de ore. Este vorba despre E.T., considerat „creierul” mai multor societăți cu obiect de activitate în transportul alternativ, și despre M.A.G., asociata sa.
18,6 milioane lei – bani „evaporați” din salariile șoferilor
Anchetatorii susțin că, în perioada ianuarie 2022 – iunie 2025, cei doi au creat un mecanism prin care aproximativ 90% dintre șoferii și curierii care lucrau pentru firmele lor erau plătiți „la negru”, fără contracte de muncă și fără achitarea contribuțiilor la stat. Salariile erau împărțite direct, prin operațiuni neînregistrate contabil, iar sumele ajungeau să fie împărțite între cei doi administratori, fiecare încasând săptămânal între 15.000 și 23.000 de lei.
Potrivit DNA, prejudiciul rezultat din neplata taxelor salariale și din omiterea înregistrării veniturilor în contabilitatea celor patru firme controlate de E.T. și M.A.G. se ridică la 18.668.876 lei.
Schema de „ascundere” a firmelor
Pentru a evita plata sumelor stabilite de Direcția Antifraudă în urma controalelor, inculpații au recurs la o stratagemă clasică: cesionau părțile sociale către cetățeni străini, pentru ca firmele să dispară din vizor, după care își reluau activitatea prin societăți nou-înființate, repetând mecanismul fraudulos.
E.T. a fost reținut inițial 24 de ore, însă judecătorii Tribunalului București au respins propunerea de arest preventiv și au dispus măsura controlului judiciar pentru 60 de zile, atât în cazul lui, cât și al colegei sale, M.A.G. Aceasta are obligația să se prezinte periodic la organul de urmărire penală, să nu comunice cu ceilalți inculpați și să nu părăsească România. Dacă va încălca aceste reguli, riscă să ajungă în arest la domiciliu sau chiar în arest preventiv.
Context: un dosar de peste 67 de milioane
Această nouă reținere se adaugă altor acuzații deja instrumentate de DNA în același dosar-mamut. În septembrie, cinci coordonatori ai unor firme similare au fost trimiși în judecată pentru un prejudiciu de peste 67 de milioane de lei. În total, anchetatorii descriu o schemă prin care, din 2022, mai multe firme de ride-sharing au recrutat peste o mie de șoferi fără contracte de muncă, au încasat bani de la clienți fără să declare veniturile și au împărțit sumele „la negru”, în timp ce statul nu primea TVA, impozite și contribuții salariale.
Din acești bani, unii inculpați și-ar fi cumpărat imobile, restaurante și service-uri auto, iar alții ar fi plătit angajați ai platformelor de ride-sharing pentru a debloca conturi sau a prioritiza înregistrările de șoferi.
Un sector vulnerabil la „griul” fiscal
Dosarul arată pentru prima dată, la scară largă, cum un domeniu modern, atractiv pentru tineri și prezentat ca o alternativă la taxiurile clasice, a fost folosit de administratori pentru a crea rețele de muncă la negru și pentru a ocoli statul. Practica „societăți de o zi” – care dispar după controale și reapar sub alt nume – seamănă izbitor cu metode folosite în anii ’90, dar aplicată acum la o piață digitalizată, cu aplicații și comisioane online.
DNA precizează că urmărirea penală continuă și față de alte persoane. Măsurile asigurătorii au fost deja dispuse pentru bunurile inculpaților, iar instanțele vor decide în perioada următoare dacă rechizitoriul va include și aceste noi acuzații.


































Comentează