Ponderea persoanelor în vârstă de 16-74 ani care au apelat la serviciile online pentru a comanda şi/sau cumpăra produse şi servicii (raportat la care au folosit vreodată internetul) a crescut în mod constant în ultimii ani, ajungând la un maxim de 58,2% în anul 2020, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică, notează Agerpres.
Din totalul acestor persoane care au preferat comerţul prin internet, 45% au efectuat comenzi şi cumpărături online în ultimele 3 luni, 32% în perioada cuprinsă între 3 luni şi 1 an şi 23% cu mai mult de 1 an în urmă.
Faţă de anul anterior, ponderea celor care au apelat la comerţul electronic a crescut în anul 2020 cu 15,8 puncte procentuale. Această tendinţă se observă atât la persoanele de sex masculin, cât şi la cele de sex feminin, cu 16,2 puncte procentuale, respectiv 15,5 puncte procentuale mai mult faţă de anul 2019.
Conform INS, creşteri semnificative se remarcă şi pe medii de rezidenţă faţă de anul precedent. Astfel, în mediul urban, ponderea persoanelor care au comandat bunuri pe internet a crescut cu 16,1 puncte procentuale, iar în mediul rural cu 15,6 puncte procentuale.
În 2020, internetul a fost accesat pentru a comanda/ cumpăra produse de patru din şapte dintre bărbaţi (58,7%), raportul fiind aproximativ la fel şi pentru femei (respectiv 57,7%).
Pe grupe de vârstă, persoanele care apelează la serviciile magazinelor online sunt atât tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 - 34 ani (69,9%), cât şi persoanele adulte cu vârsta cuprinsă între 35 - 54 ani (60,3%).
"Nivelul de instruire absolvit de o persoană reprezintă o caracteristică individuală importantă cu influenţă directă asupra accesării internetului cu scopul achiziţionării de produse din magazinele online. Astfel, persoanele cu un nivel de instruire superior au cumpărat produse prin intermediul internetului în proporţie de 84,7%, urmate, la distanţă destul de mare, de persoanele cu nivel de instruire mediu (57,5%)", semnalează specialiştii INS.
După statutul ocupaţional, o deschidere mai mare către acest tip de comerţ se observă în cazul elevilor/studenţilor şi salariaţilor, ponderile acestora înregistrând valori de 71,3%, respectiv 67,8% în totalul utilizatorilor de internet din fiecare categorie. La polul opus se află pensionarii, aceştia fiind într-un procent de 30,5%.
Pe regiuni de dezvoltare, ponderea persoanelor care au comandat/ cumpărat produse prin intermediul internetului în ultimele 3 luni, raportat la totalul celor care au comandat/ cumpărat bunuri pe internet, a înregistrat valoarea cea mai mică de 34,7% în regiunea Sud-Vest Oltenia şi cea mai mare, 59,2%, în regiunea Bucureşti-Ilfov.
Printre produsele cele mai cumpărate prin intermediul internetului se află îmbrăcămintea (inclusiv cea de sport), înregistrându-se o pondere de 71,2% din totalul persoanelor care au folosit comerţul electronic în ultimele 3 luni în interes personal. Urmează livrările de la restaurante, lanţuri fast-food şi servicii de catering, cu o pondere de 28%, şi produsele cosmetice, de înfrumuseţare şi relaxare, cu o pondere de 24,2% şi produsele de curăţare şi igienă personală, într-o proporţie de 18,2%.
În general, utilizatorii de sex feminin care au folosit internetul în ultimele 3 luni apelează la comerţul electronic într-o proporţie mai mare (47,0%), comparativ cu cei de sex masculin (42,9%). Prin raportarea la totalul persoanelor de 16 - 74 ani care au cumpărat bunuri pe internet în ultimele 3 luni se observă de asemenea că persoanele de sex feminin au un apetit mai mare la acest tip de comerţ, fiind într-o pondere mai mare (51,3%), decât bărbaţii (48,7%).
"Pe categorii de bunuri, femeile excelează în cumpărarea de bunuri precum: îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii (76,2%), produse cosmetice (36,4%), produse de curăţare şi igienă (21,1%), cărţi (16,0%) şi jucării (15,9%), iar bărbaţii se remarcă în bunuri precum: livrări de la restaurante (31,7%), produse electronice sau electrocasnice (18,1%) şi alimente
sau băuturi (14,3%). Deşi ponderea este mai mare cu 10,2 puncte procentuale la persoanele de sex feminin la comandarea de îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii, totuşi şi persoanele de sex masculin au o predilecţie în cumpărarea acestor bunuri de pe internet, fiind într-o pondere considerabilă, de 66,0%", mai menţionează INS.
Utilizatorii de internet din localităţile urbane apelează în măsură mai mare la comerţul online pentru cumpărarea de îmbrăcăminte, încălţămine sau accesorii (71,1%), pentru livrări de la restaurante (34,8%), pentru cumpărarea produselor cosmetice (25,2%) şi a produselor de curăţare (20,5%). Deşi ponderea persoanelor din mediul rural este mai mică, preferinţele acestora în cumpărarea produselor online coincide în mare măsură cu ale celor din mediul urban.
La nivelul celor 8 regiuni de dezvoltare, cei mai mulţi dintre utilizatori au achiziţionat îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii, ponderea cea mai ridicată la nivel de regiune fiind înregistrată în regiunea Vest (82,9%), urmată de îndeaproape de regiunea Sud-Muntenia (78,8%). Livrările de la restaurante deţin a doua cea mai mare pondere de categorii de bunuri comandate în interes personal, în toate regiunile de dezvoltare, iar regiunea Bucureşti - Ilfov deţine ponderea cea mai mare (52,3%).
Comerțul electronic a explodat în 2020 (INS)
Explorează subiectul
Articole Similare

83
Lukoil, tot mai aproape de oferta băncii americane Xtellus: trezoreria SUA îi mai dă termen de gândire până pe 17 ianuarie
83

191
Metoda prin care românii sunt păcăliți de AI să plătească mai mult atunci când cumpără pe internet
191

170
Topul celor mai doriți candidați pe piața locurilor de muncă din România în prezent
170

107
Semnal de alarmă pentru Guvern! Fermierii cer amânarea taxei pe carbon la îngrășăminte – risc de scumpiri masive și penurie în 2026
107

27
SUA extind operațiunile împotriva transportului de petrol venezuelean, vizând 'flota din umbră'
27

19
Generali și BPCE renunță la fuziunea diviziilor de administrare a activelor
19

1.480
România, pe marginea prăpastiei fiscale: 'Nu există alternativă la corecţia bugetului public' – avertisment dur de la șeful Consiliului Fiscal
1.480

56
Bogdan Ivan: Interconectarea Austria–Ungaria și Neptun Deep vor transforma România în furnizor regional de energie
56

2.035
Modalitatea prin care un grup de taximetriști din București a reușit să spargă parolele bancare ale clienților: Aproape 10.000 de euro au fost furați
2.035

9
Bursa de Valori Bucureşti încheie şedinţa de joi pe plus aproape la toţi indicii
9

14
Curtea de Conturi Europene: Proiectele LIFE nu răspund întotdeauna nevoilor de mediu ale statelor membre
14

50
Legea Nordis, un test de stres pentru piața imobiliară? Se elimină concurența care practica prețuri de dumping, dar textul legii lasă loc unor interpretări periculoase - Avocați
50

7.330
Se introduce limitarea plăților cash: Noile norme vor intra în vigoare în România de la 1 ianuarie 2027
7.330





















Comentează