Postul de televiziune CNN intră într-o perioadă de incertitudine, odată cu achiziţionarea companiei mamă, Warner Bros Discovery, pe care preşedintele SUA, Donald Trump, speră să o folosească pentru a influenţa linia editorială a canalului de ştiri, pe măsură ce acesta trece printr-o schimbare a modelului său de afaceri, transmite AFP, potrivit Agerpres.
Presiune de la Casa Albă
"Probabil voi fi implicat" în decizia guvernului SUA privind autorizarea sau nu a achiziţiei WBD de către Netflix sau Paramount Skydance, a declarat preşedintele SUA săptămâna trecută.
Iar Trump intenţionează în mod clar să folosească această problemă pentru a pune presiune asupra canalului care l-a criticat cel mai mult, timp de un deceniu, un canal popular în rândul telespectatorilor cu înclinaţii de stânga, dar urmărit şi în mod regulat de 20% dintre republicani, potrivit unui studiu al Pew Research Center.
"Directorii de la CNN sunt un grup de oameni foarte necinstiţi...şi nu cred că ar trebui să rămână în funcţiile lor", a declarat Trump.
Poziția CNN ar putea fi revizuită
Potrivit Wall Street Journal, proprietarul Paramount Skydance, David Ellison, l-ar fi asigurat pe Donald Trump că, dacă oferta sa ar fi aprobată, va revizui CNN şi grila sa de programe. Acest program îi include în prezent pe prezentatorii Kaitlan Collins şi Jake Tapper, cunoscuţi pentru relatările lor critice cu privire la administraţia Trump.
Grupul Paramount Skydance a primit deja aprobarea autorităţilor de reglementare pentru fuziunea dintre Paramount şi Skydance în iulie, după ce s-a angajat să schimbe direcţia editorială a reţelei CBS.
"O schimbare spre dreapta a Paramount ar ameninţa independenţa editorială a CNN", analizează Mark Feldstein, profesor la Universitatea din Maryland, "dar nu este sigur că ar fi mai bine să câştige Netflix".
În acest ultim scenariu, Warner Bros Discovery s-ar separa mai întâi de portofoliul său de canale (inclusiv CNN), care ar fi regrupate într-o nouă companie independentă, listată la bursă, numită Discovery Global.
Canalul de ştiri 24 de ore din 24 ar ajunge într-o companie puternic îndatorată, cu perspective slabe de creştere, deoarece este dependent de televiziunea prin cablu din Statele Unite, care pierde milioane de abonaţi în fiecare an.
În acest context, "ar fi, prin urmare, dificil pentru Discovery Global să justifice investiţiile în CNN deoarece se vor concentra mai mult pe rezultatele lor pe termen scurt", anticipează Brian Wieser, şeful firmei de consultanţă Madison and Wall.
Reorintare strategică
Sub conducerea fostului şef al New York Times şi BBC, Mark Thompson, CNN este angajată într-o reorientare strategică majoră pentru a-şi reduce dependenţa de televiziunea tradiţională. La sfârşitul lunii octombrie, a lansat un serviciu de abonament (6,99 dolari pe lună) care include acces în streaming la majoritatea programelor, precum şi la întregul site web CNN.com, şi o limită a numărului de articole care pot fi accesate gratuit.
În timpul podcastului "Channels", Mark Thompson a declarat că, potrivit unui studiu comandat de reţea, 18 milioane de americani care şi-au anulat abonamentele la cablu de la pandemia de coronavirus ar fi "foarte interesaţi să plătească pentru un abonament exclusiv la CNN".
"Pentru ca CNN să rămână puternică în viitor, trebuie să ajungem la publicul nostru acolo unde se află", susţine directorul.
Fox News, CNBC, Newsmax şi, mai recent NBC au încercat deja să lanseze servicii dedicate de streaming de ştiri, independente de un pachet de cablu sau satelit, dar, în fiecare caz, acestea au fost produse suplimentare.
Prăbușirea CNN
Odată numărul unu incontestabil în ştirile de 24 de ore, CNN atrage acum mai puţin de 500.000 de telespectatori în medie pe zi, mult în urma rivalilor săi MSNBC şi în special Fox News, dar şi în urma canalului de bricolaj HGTV, de exemplu, chiar dacă a declarat pentru AFP că este încă profitabil.
În ciuda declinului său numeric, "îşi păstrează un loc important în peisajul media", spune Victor Pickard, profesor la Universitatea din Pennsylvania, care subliniază "puterea mărcii sale", cunoscută de 94% dintre americani, conform unui studiu al Pew Research Center. De asemenea, Victor Pickard subliniază "influenţa sa globală", datorită versiunii sale non-americane, CNN International, accesibilă în 321 de milioane de locuinţe.
"Cel mai bun scenariu ar fi ca acesta să fie vândut separat", independent de orice altă instituţie media, spune Brian Wieser. "Dar problema este că administraţia Trump se va implica inevitabil", adaugă Brian Wieser.

































Comentează