Capcane pe piața creditelor - ANPC îi avertizează pe români: 'Atenție la promisiunile false!' / Sute de firme verificate și amenzi de zeci de mii de lei

Autor: Alexandra Cruceru, Redactor

Publicat: 04-11-2025 15:31

Actualizat: 04-11-2025 17:19

Article thumbnail

Sursă foto: PovesteaCasei

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a efectuat un amplu control național în domeniul intermedierii de credite, vizând peste 850 de operatori economici. În urma verificărilor, comisarii au descoperit nereguli la mai mult de 100 de societăți și au aplicat amenzi de peste 37.000 de lei, potrivit unui comunicat transmis marți.

Potrivit instituției, acțiunile de control au fost derulate de Direcția Generală Control și Supraveghere Piață – Direcția Produse și Servicii Bancare Nebancare și Administratori Credite, prin Serviciul pentru Derularea Procedurilor privind Intermediarii de Credite, structură specializată în supravegherea pieței.

În total, 859 de operatori economici au fost verificați, iar 107 dintre aceștia au fost găsiți cu abateri.

Printre principalele nereguli constatate:

  • nerespectarea art. 10 din OUG nr. 52/2016, privind informațiile precontractuale ce trebuie furnizate consumatorilor;

  • lipsa dovezii privind înregistrarea în registrul public al ANPC, conform art. 100 alin. (1) din aceeași ordonanță, care reglementează activitatea intermediarilor de credite.

Comisarii ANPC au aplicat șapte amenzi în valoare totală de peste 37.000 lei și au dispus măsuri de remediere, solicitând firmelor să-și aducă activitatea în conformitate cu OUG 52/2016 și OUG 50/2010 (privind contractele de credit pentru consumatori).

Avertisment pentru consumatori

Autoritatea le recomandă cetățenilor să fie extrem de atenți înainte de a apela la un intermediar de credite.

„Consultați registrul public disponibil pe site-ul ANPC pentru a verifica dacă intermediarul este înregistrat. Distingeți între: intermediar legat – colaborează cu un singur creditor; intermediar nelegat – poate oferi consultanță independentă și poate analiza mai multe oferte de pe piață”, se arată în recomandarea ANPC.

De asemenea, consumatorii sunt sfătuiți:

  • să ceară în scris lista produselor de credit analizate și tariful serviciilor de consiliere, înainte de semnarea unui contract;

  • să nu accepte serviciile de consiliere fără un acord scris privind costurile;

  • să verifice dacă intermediarul este înregistrat pentru servicii de consiliere, conform art. 100–104 din OUG 52/2016.

ANPC amintește că intermediarii de credite pot fi plătiți doar de consumator, iar tariful trebuie clar menționat în contract.

Comisarii avertizează asupra firmelor care promit ștergerea rapidă a înregistrărilor din Biroul de Credit – un serviciu pe care intermediarii nu îl pot garanta.

„Intermediarii pot doar transmite notificări, fără garanția radierei. Singurele instituții abilitate să șteargă datele din Biroul de Credit sunt băncile și IFN-urile de la care au fost contractate împrumuturile”, subliniază ANPC.

Totodată, în caz de dificultăți la rambursarea creditului, consumatorii sunt sfătuiți să contacteze imediat creditorul sau intermediarul și să prezinte documentele financiare pentru a găsi soluții legale – cum ar fi reeşalonarea, amânarea sau renegocierea contractului.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri