Actorii Teatrului Regina Maria din Oradea fac un apel, printr-o scrisoare deschisă, la raţiunea şi înţelepciunea consilierilor judeţeni, cu privire la o decizie care urmează a fi luată în curând, anume comasarea Teatrului "Regina Maria" şi a Teatrului Szigligeti cu Filarmonica, dar şi înlocuirea contractelor de muncă încheiate pe perioadă nedeterminată, cu contracte pe perioadă determinată, începând cu data de 1 iulie. Intenţia de comasare vine la doar câteva luni după ce revista "Familia", în care a debutat Mihai Eminescu, şi-a pierdut personalitatea juridică, trecând în subordinea bibliotecii judeţene.
"Această decizie - un tertip de schilodire a culturii orădene - va deteriora definitiv şi iremediabil un segment important al culturii acestei urbe. Înţelegem că se doreşte crearea unei instituţii hibrid, care nu ţine cont de specificul repertorial al instituţiilor propuse spre comasare, de vechimea şi reputaţia celor două teatre şi ale filarmonicii, instituţii care au un renume naţional şi internaţional clădit în zeci de ani de muncă, instituţii care au reprezentat nu doar Oradea, ci şi România, cu succes, în prestigioase festivaluri internaţionale. CV-ul acestor instituţii nu reprezintă doar un palmares de o valoare incontestabilă al generaţiilor de artişti care au deservit cultura orădeană, ci reprezintă cartea de vizită a oraşului Oradea în România şi în Europa", se arată în comunicat.
Actorii şi personalul Teatrului "Regina Maria" au fost informaţi recent, în cadrul unei întâlniri informale, de preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan care le-a comunicat aceste două veşti surprinzătoare.
"Ni s-a comunicat dorinţa de a transforma teatrele şi filarmonica, astăzi de repertoriu, în teatre de proiecte, după model occidental şi mărirea productivităţii. Transformarea în teatru de proiecte înseamnă casarea spectacolelor de succes care, la cererea publicului, s-au jucat mai bine de şase stagiuni, şi imposibilitatea realizării unor spectacole care să se joace mai mult de o stagiune. Teatrul de proiecte presupune colaborări cu artişti care sunt liberi de alte contracte, în funcţie de disponibilitatea acestora de a se deplasa la Oradea, pentru o perioadă limitată de timp, şi presupune antamarea unor artişti care vor accepta sau nu colaborarea, în funcţie de onorariile pe care noul teatru, de proiecte, le poate oferi. Asta se doreşte astăzi? Renunţarea la o trupă sudată, matură, care poate acoperi în acest moment un repertoriu vast?," se afirmă în comunicat.
Actorii consideră, de asemenea, că, pe lângă nesiguranţa viitorului şi neavând certitudinea unei evaluări corecte a muncii artistice, "contractul de tip determinat nu oferă siguranţă nici pentru instituţie, nici pentru actor, nici pentru proiectul repertorial".
"Se doreşte încetarea contractului făcut cu acordul ambelor părţi şi încheierea altuia, doar cu acordul uneia dintre părţi. E oarecum legal, dar câtuşi de puţin moral. Credem că un Preşedinte de Consiliu Judeţean trebuie să acţioneze perfect legal, fiind în acelaşi timp şi un exemplu de moralitate pentru cetăţenii în slujba cărora e pus", scriu angajaţii teatrului.
Când a fost întrebat care este raţiunea acestei modificări a contractelor, răspunsul preşedintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan a fost: "Pentru că trebuie" şi "pentru că aşa e în Europa".
"Ne cerem scuze, dar cu tot respectul cuvenit pentru toate lucrurile bune pe care le-a făcut domnia sa în acest oraş, "Pentru că trebuie" e un răspuns cam "subţire" şi ne duce cu gândul la un regim de tristă amintire. Atragem totodată atenţia că această tentativă de modificare contractuală este şi o portiţă de concediere în grup", afirmă actorii.
Iar modelul european de contract pe perioadă determinată nu va funcţiona în România, se arată în scrisoare, decât dacă va fi implementat treptat.
"El trebuie să aibă mai multe beneficii decât cel pe perioadă nedeterminată. În Europa actorii au venituri mai mari, ca să poată trăi decent şi în perioada dintre contracte. Tot în Europa există sindicate şi organizaţii artistice foarte puternice care apără statutul artistului reprezentat, statut inexistent în România. Modelele europene au fost implementate după ani de cercetare şi protejează artiştii prin mecanisme financiare clare, substanţiale şi eficiente. În România nu există astfel de mecanisme. "Tradiţia" în România este să se importe fără a sta prea mult pe gânduri," se menţionează în comunicat.
Teatrul "Regina Maria" are în structura sa actuală Teatrul Arcadia (actualmente Trupa Arcadia, care deserveşte spectatorii copii din Oradea şi judeţ), Ansamblul Artistic Profesionist Crişana şi Trupa "Iosif Vulcan". Iar Teatrul Szigligeti cuprinde Ansamblul Nagyvarad, Trupa Lilliput şi Trupa Szigligeti.
Baronul Bolojan umileşte sectorul cultural: După revista 'Familia', preşedintele CJ Bihor a luat în vizor Teatrul 'Regina Maria'
Explorează subiectul
Articole Similare

757
Daniel Funeriu, după scandalul Recorder: „Nu mai strigați reformă. Statul trebuie refondat”
757

54
Cristian Popescu Piedone, mesaj către clasa politică și protestatari: 'România poate fi reformată, dar nu ruptă'
54

98
VIDEO Acțiunea Conservatoare cere revenirea în România a sistemului electoral interbelic cu primă electorală
98

1.268
Șeful Romsilva Arad, obligat să restituie bonusul de pensionare de aproape 300.000 de lei. Ministrul Mediului a făcut anunțul
1.268

2.862
Scandalul din PNL escaladează - Chirica îi răspunde lui Muraru: „Eu am contribuit ca dumneavoastră să fiţi deputat şi nu invers”
2.862

1.670
ÎCCJ demontează acuzațiile: „Nu a existat nicio decizie de desființare a completurilor penale”
1.670

1.893
Presiune pentru schimbarea Legilor justiției după filmul Recorder, în pofida validării europene
1.893

55
Europarlamtarul Dan Motreanu declară că PPE susţine majorarea fondurilor dedicate inovării şi promovează simplificarea regulilor pentru accesarea fondurilor UE
55

3.473
Filmul Recorder agită apele în PNL - Liderul PNL Iași îl atacă pe primarul municipiului Iași, colegul său de partid
3.473

948
România pierde din nou dreptul de vot la ESA, în timp ce Guvernul întârzie plățile. Două proiecte de HG încearcă acum să acopere restanțele de zeci de milioane
948

3.072
„Nu justiție capturată, ci justiție sub presiune” – Avocatul Robert Roșu, avertizează, după filmul Recorder, că emoția a luat locul probei
3.072

2.900
DOCUMENT | Mega-dosarul Geotop, verdict final pentru fostul baron Nicușor Constantinescu: Scapă penal, dar rămâne cu o datorie imensă la stat
2.900

3.083
George Simion: Nu ne sperie întoarcerea lui Kovesi. Documentarele nu rezolvă justiția, doar căderea PSD-USR poate
3.083





















Comentează